Daniel „HAFO“ Hafstein a jeho hudební profil
- Číst 6366 krát
Další z té skvělé galerie bubeníků. Zaregistroval jsem ho, když se ukázal za artilérií bicích v tehdy populárním Kreysonu, kde nešel přehlédnou nejen svým hudebním umem, ale dlouhou hřívou vlasů. Teď jsme na sebe narazili díky Hlaholu.
Dane, začneme zcela od prvopočátku, jak si se dostal k muzice?
Tak k muzice jsem se dostal přes mého tatu Gerharda Haftsteina, kterej miloval boogie woogie a sám se naučil hrát songy na piano např. od Raye Charlese při poslechu radia Luxembourg. Tehdá před lety mi volal jistý houslista z Prahy a chtěl na tatu spojení, mezi řečí mi řekl, že byl táta první průkopník rock and rollu u nás a ne prý nějaký Volek nebo Sedláček, tak to mě moc potěšilo, že se to ví i v Praze.
Pamatuješ si ještě, jaká muzika tě ovlivnila a kdy to bylo?
To bylo tenkrát, když jsem byl na světě pátým rokem a táta už hrál na bicí v děčínské zábavové kapele Kombo v podniku Atlantik. Koukám na ty bubny, pedály, hajtku, což mě dost fascinovalo, pak na zkoušce zahráli Modrou zem od Petra Rezka převzatou skladbu z filmu Půlnoční kovboj a bylo takzvaně vymalováno, tu skladbu miluji dodnes.
Šel si pevně za svým cílem stát se muzikantem, nebo to vyplynulo z okolností?
Tak nějak to vyplynulo z okolností
Byly to od prvopočátku bicí? Proč bicí a měl jsi vzory ke kterým jsi vzhlížel?
Ano, bicí od prvopočátku, ale až tak kolem toho 12tého roku jsem si začal stavět kýble a to rychle, když jsem přišel ze školy, než přijdou naši z práce, zdemolovaná lampička, rachot na celej barák. A vzory? Lars Ulrich, Charlie Benante, Tommy Lee, později třeba Dave Weckl nebo Deen Castronovo. Ještě musím zmínit, že když jsem se začínal na bubny, byl mým vzorem také Radek „Hurvajs“ Hurčík z Kabátů. Tenkrát v roce 1986 nahrál s Motorbandem asi 4h muziky bez zpěvu a já se podle toho učil hrát
Co školní kapely, byly nějaké, a co jste hráli?
Vyloženě školní kapelu jsem neměl, ale s kamarádama z Duchcova jsme založili rockové seskupení s názvem Výbuch, později jsme změnili název na - Mewa
Pokud se nepletu, ty jsi zhruba v 18ti nastoupil do kapely Hlahol. Jak ses o ní dozvěděl a byl to to v nějakém konkurzu?
Do kapely Hlahol jsem nastoupil na jeden rok, když mi bylo 16 let, hráli v té době speed metal, což se mi líbilo. Přišli za mnou, jestli to chci zkusit a hlavně ty kopáky.
Hlahol se rozpadá poměrně brzo po tvém nástupu, hrál jsi někde?
Po Hlaholu, mě oslovil Libor Máča Matejčik z Motorbandu, kterému jsem životně vděčný za jeho školu a tvrdý každodenní trénink.
Ty jsi s Motorbandem nahrál slavnou desku Made in Germany, která se točila v Německu, jaká to byla zkušenost?
Zkušenost to byla zajímavá už na hranicích, kam jsme dorazili škodou 105L a kde klukům zabavili kytary kvůli nějakému celnímu poplatku, kterej jeli naši němečtí mecenáši ze Stuttgartu obratem zaplatit, aby bylo na co hrát, jinak nahrávání ve studiu se kterým sousedila zkušebna metalové kapely SDI, probíhalo zhruba stejně jako u Petra Jandy, kde jsme již měli desku skoro celou natočenou!
Ty si zaskočil v létech 1991 až 1993 do slavného Kreysonu po Vondrovicovi, jak na tu dobu vzpomínáš?
Na tu dobu vzpomínám moc rád, spousty koncertů po Čechách a na Slovensku, zástupy fanoušků a fanynek, autogramiády, nevybouřené mládí, krásná doba.
Po Kreyson se ukážeš ještě na albu Rock n Roll v „Máčovým“ Motorbandu. Byla to pro tebe velká změna kapelníků Křížek/Matejčík? Vím, že Libor si šel a jde těžce za svým snem.
Změna byla hlavně v tom, že Kreyson měl producenta Honzu Němce, kterej byl i za mixážním pultem, korigoval kostry písniček, hlídal Křížkovi frázování, kde často používal větu „kurva zpívej tak, jak mluvíš“. Motorbandem jsme si dělali krom textů vše sami.
V roce 2011 se opět vracíš do Hlaholu, co bylo důvodem?
Právě jsem zrovna nehrál v žádné rockové kapele a Lubor Illeš, můj letitý souputník, za mnou chodil jak dlouho, až mě přemluvil.
Pojďme ale do současnosti, Hlaholem tě ještě potrápím. Vy jste letos vydali album Všechno je jinak, co kdybys nám album přiblížil?
Album bych doporučil k poslechu a to ať každý udělá obrázek sám
Kde se nahrávalo, jak jste se podíleli na muzice, textech….?
Nahrávalo se ve studiu SONO se zvukovým mistrem Milanem CImfem. Písničky i texty si děláme svépomocí sami.
Šli jste do studia připravení, nebo dopisujete některé party ještě ve studiu?
Nahrávalo se ve studiu SONO se zvukovým mistrem Milanem CImfem. Písničky i texty si děláme svépomocí sami.
Nachystali jste povícero skladeb a vybírali, nebo bylo nachystáno těch 13 finálních skladeb?
Všech 13 skladeb bylo přichystáno.
Co song AC/DC? Má to být pocta rockovým velikánům?
Ano song AC/DC je pocta rockovýn velikánům stejně jako skladba Lemmy z předchozího CD.
No necháme Hlahol pro dnešek, rádi bychom přinesli story této teplické kapely, ale nekousnul jsem Teplice…Zhruba 50 000 obyvatel a tolik dobrých kapel…Kabát, Motorband, Hlahol….Máte tam nějakou rockovou líheň?
No ono to na líheň a nejen rockovou nebo punkovou, opravdu vypadá. Zmíním třeba kapely – Schlak, Šanov, FPB, Už jsme doma, Emise, Blue Rocket, Pontiac, Čistírna po každé jinak, Big Band Bonit atd. V Teplicích je liduška i konzervatoř, která vyprodukuje spousty šikovných muzikantů
Na jaké bicí dnes hraješ? Prošeli také „technickým“ vývojem a cvičíš ještě dnes?
Již léta hraju na bicí od Franty Honiga a Davida Hofrichtra značky Sonor S class, mačkanej javor, jen bubínek mám SQ2, se zvukem jsou spokojeni i zvukaři, činely jsou dovoz z Turecka. Jinak se snažím hrát denně, už je to spíš takové udržování se ve formě.
Co hudební vzory? Jsou stále stejné jako na začátku, nebo sleduješ vývoj v muzice? Jaká muzika tě baví, co posloucháš?
Poslech hudby již moc nevyhledávám, když už, tak mě baví sledovat, jak je ta či ona skladba vystavěná, převážně zahraniční tvorba. V autě si občas pouštím country radio, kde jde vždy v úterý pořad – Tandem. Jedná se o dvě skladby, jedna originál a druhá česká verze. Bude to znít až neuvěřitelně, ale některé písně v české verzi jsou oproti originálu ještě trochu vylepšené jako třeba – Kdybych já byl kovářem od Petra Spáleného, kde je navíc kytarový rif, kterej jsem na originálu marně hledal.
Když jsme u toho poslechu, na čem nejčastěji muziku posloucháš? Jaký máš vztah k hudebním nosičům? Přece jen jsi zažil taky všechno, kotoučáky, kazeťáky, vinyly, mp3, dnes jsou to ty streemovací služby, Spotify, iTunes… co ty na to jako muzikant?
Co se týče nosičů, měl jsem nejraději kazety pak cédéčka, jsem v tomto směru trochu staromódní, streemovací služby jsou jistě fajn, ale ty prakticky nevyhledávám.
Máš mimo muziky ještě nějaké hobby, jak relaxuješ…?
Mimo hudby a zpěvu, který provozuji v popovém seskupení PopMaster, mě baví práce se dřevem, když už nedržím v rukou paličky. Maličko domácí kutil
Milý „Hafo“ jak tě nazývají kamarádi, dík za tvůj čas, kde najdeme info o kapele, popř. o tobě samotném? Co vzkážeš našim čtenářům a jaká tvůj nejoblíbenější klip jim pustíme?
Info o kapele nejdeme na našich stránkách www.hlahol.com, Banzone nebo na Facebooku. No a na závěr bychom si mohli pustit klipy rovnou dva a to Hot For Teacher a Panama od Van Halen