O Krmelci, Projektu XIII a dalších aktivitách s Matějem Lipským
- Číst 7533 krát
Matěj Lipský vždy hýří elánem, dobrou náladou a je okolo něho spousta aktivit, stačí sledovat jeho FB. Jeden z jeho projektů Krmelec jde do finální fáze, takže s Matějem prohodíme „pár“ slovíček.
Nejde se nezeptat, je po Vánocích, začal nový rok, zbilancuj ten předešlý, co se povedlo, co se nepovedlo?
Ahoj Honzo, díky za prostor pro KRMELEC. V loňském roce se především povedlo dotáhnout nové album KRMELCE a včas odevzdat se vším všudy vydavateli PAŘÁT PRODUCTIONS & MAGAZINE, aby teď v lednu mohlo vyjít. Kromě toho se povedlo asi po deseti letech dokončit CD a knihu pro děti s názvem MÁMO, TÁTO V KOMOŘE JE KROCKODÝL. Z toho mám velikou radost už i proto, že je první náklad skoro vyprodaný. Navíc jsem k této knize přidal i pravidelný pořad Krockodýl na Rádiu Hey, kam si zvu, každou neděli (od 16:00), hosty na rozhovor (reprízy jsou každou středu od 17:00 hod.).
A co se nepovedlo? Chtěl jsem vydat CD svého nového gothic rockového PROJEKTU XIII, ale kvůli mojí veliké vytíženosti i vytíženosti bubeníka, producenta a zvukaře v jedné osobě - Kobdzeye, jsme udělali jen EP v elektronické podobě, které nese název “Maska”. I tak bych řekl, že byl minulý rok docela hudebně plodný.
Matěji, stále více a více informací prosakuje okolo Krmelce. Proč vlastně Krmelec vnikl, někde jsem četl, že jde o tvou psychohygienu.
Já jsem jako psychohygienu míval MASTURBACI. To zní divně, já vím, ale moje první kapela v životě, kterou jsem s bratranci zakládal v pubertě, nesla tento název. Pojmenovali jsme se podle skladby TÖRRU “Padlý chtíč”, aniž bychom tušili, co ono slovo znamená. Jakmile jsme to zjistili, bylo vymalováno. Začali jsme hrát death metal, takového punkového střihu a s tímto názvem se nemůžeš brát moc vážně. Když se MASTURBACE rozpadla, založil jsem se zpěvákem Márou něco jako pokračování v podobě, jak řekl jeden náš fanoušek, jiné honitby. Tak vznikl KRMELEC. Recesistická parta, která míchá dechovku s metalem. Stylu říkáme (podle Johana z Fobiazinu) dech metal. Letos, jak už jsem zmínil, vydáváme nové (druhé) album s názvem “Hell’s Leaving Your House”. Obsahuje osm autorských skladeb a pět cover verzí. Mezi nimi je i předělávka skladby TÖRRU, která kdysi dávno předurčila mé metalové putování světem. Teď jsme na ní dodělali lyric video a poslali ji Vlastovi Henychovi, kterému se moc líbila, což nás fakt potěšilo.
Kdy album vyjde a kde bude k dostání?
Druhé album KRMELCE vychází 20. 1. 2022 a po Čechách a Slovensku je distribuováno spolu s časopisem Pařát (www.paratmagazine.com). Dá se sice koupit i samostatně, ale to by podle mě byla škoda. Navíc tak člověk získá nejen zajímavý časopis, ale i náš plakát velikosti A2. Do světa se pak bude dostávat v distribuci Pařátu samostatně. Vydat album v této podobě a distribuci má pro nás velký smysl, protože se touto cestou dostane během několika týdnů k více jak 3000 fanouškům tvrdého kovu. Navíc jsem staromilec a fyzická podoba nahrávky je pro mě důležitá. Do budoucna jsme ale s Pařátem domluveni, že umístíme obě naše alba i na streamovací platformy, jako Spotify či Apple Music.
Kolik skladeb bude obsahovat a jak se bude jmenovat?
Celkově tedy novinka obsahuje 13 skladeb. Název alba “Hell’s Leaving Your House” stejně jako jeho obal, odkazuje ke kompilaci z konce osmdesátých let minulého století “Hell’s Comes To Your House”. Prostě jsem si řekl, že už je na čase, aby to peklo z mého domu odešlo (smích). Kdo tu kompilaci zná, tak náš obal jistě docení, protože je to fakt skvělý cover coveru z dílny šikovného grafika a kreslíře Maťa Mišíka a tentokrát se Maťo fakt vytáhl.
Dá se říci, že nový počin naváže na textově odvážně vysokou laťku „Honitby“?
Na prvním albu “Tak trochu jiná honitba”, jsme představili pouze vlastní tvorbu, ale do ní jsme schovali spoustu hudebních odkazů na různé známé hity či filmové melodie. Na novince jsme tomuto zůstali věrni, ale rozšířili jsme naši produkci i o pět předělávek. Cover-verze pojímáme jako dost svérázné pocty kapelám, jejichž songy hrajeme. Text sice vychází z původního textu skladby, ale pointa i příběh je často zcela jiný. Občas si pohrajeme i s muzikou samotnou, obzvláště, když se ozve dechovka. U vlastních věcí, jsme textově opět, jako u prvního alba, zhudebnili reálné příběhy, které se skutečně staly. Na našem Facebooku řadu měsíců sdílíme nejrůznější kuriozity z relevantních médií, které se týkají světa zvířat, myslivosti a zemědělství. Z nich pak vybíráme, co zhudebníme. Každá naše autorská skladba má tedy za sebou příběh, který se skutečně stal. Dokonce jsme do textů vždy zařadili i zemi, ve které se příhoda odehrála. Ale musíme si přiznat, že pokud jsme na debutu v podobě “Honitby” měli nějaké muzikantské ambice, tak ty jsou nyní zcela pryč. Převládá u nás už jen polka, která je slyšet skoro v každé naší skladbě.
Která skladba vám dala nejvíce zabrat?
Nakonec asi paradoxně předělávka PET SHOP BOYS. Nějak se mi nedařilo ji harmonicky správně odposlouchat. Naštěstí máme v kapele studovaného hudebníka Kobdzeye, který ji dotáhl do heavy metalové podoby. Vzhledem k tomu, že celé album má spíš blízko k death black metalu nebo reverznímu grind coru (reverzní proto, protože tam kde by grindeři zrychlili, my zpomalíme), tak tento song je zpívaný ze 2/3 čistým hlasem a hraný jako osmdesátkový hevík. Myslím si, že to hodně lidí, kteří mají rádi MASTURBACI či klasickou tvorbu KRMELCE bude těžko rozdýchávat, stejně jako poctu TUBLATANCE, o true metalistech ani nemluvím (smích)
Kdo se na albu podílí, autorsky jste si to rozdělili, nebo je to tvoje dílko?
Tradičně je to společné dílo. Já sice napíšu veškerou hudbu a většinu textů, ale zpěvák Mára si je ve studiu upraví (občas přinese i svůj text), aby se mu lépe zpívaly. Bubeník Kobdzey, který má na starosti nejen bicí, ale i samplované dechy a celkovou produkci, pak vnáší mnoho nových melodií a harmonií, které tam původně ani nebyly. Tenhle proces nás baví, stejně jako vymýšlení jmen autorů hudby a textu na obalu CD. Kdo si ho pořídí, ten se dobře pobaví. Oficielně autorství KRMELCE není naše, ale těchto autorů, takže na nějaké tantiémy můžeme zapomenout.
Jak se ti pracuje lépe, nejprve text a pak muzika, nebo muzika a pak text, nebo sbíráš „střípky“ nápadů a pak sedneš a lepíš?
U KRMELCE je to tak, že nejdříve napíšu hudbu a pak dodělávám texty. U jiných projektů to je tak, že většinou text i hudba vznikají najednou. Minimálně je tomu tak, že bych napsal text a pak ho zhudebňoval. Tahle cesta mi sice není cizí, ale úplně mi nesedí. Jedna věc je ale zajímavá, když Mára donese text, většinou okamžitě sedí na mnou donesenou hudební novinku. Takhle jsme to měli za dob MASTURBACE a přeneslo se to i do KRMELCE. Taková zvláštní symbióza.
Když zůstaneme u nápadů, přece jen těch hudebních aktivit máš povícero, přepínáš mozek a řekneš si, teď budu makat na Krmelci, teď na Projektu XIII…nebo tomu necháváš volnou ruku a pak nápady rozdělíš?
Je to přesně jak píšeš v prvním případě. Prostě si řeknu, teď dělám na KRMELCI a co složím, prostě jde pro KRMELEC a hotovo. U prvního alba se mi stalo u skladby “Schován v lese”, že bych jí moc chtěl pro NEGATIVE FACE, ale držím se konzervativně toho, že ta skladba vzniká přesně pro ten projekt, na který jsem naladěný. Takže KRMELCI zůstala. Navíc mě moc baví přepínat mezi styly. Je skvělé si sednout a říct, tak a teď jdu dělat gotihic rockovou baladu pro PROJEKT XIII a teď nějakou polku pro KRMELEC.
Jaká je sestava oproti minulému počinu?
Sestava zůstala stejná. Mára - zpěv, Kobdzey - bicí, klávesy a já tradičně všechny strunné nástroje a nějaké ty vokály. Změna nastala u hostů na kytarová sóla. Tentokrát jsme oslovili pouze Piškota (ex. APOCRYPHAL DEATH, PACIČKA a další kapely). Je to skvělý metalový kytarista a protože jsou sóla pouze u metalových coverů (jak jsem psal, na umění u vlastních skladeb jsme rezignovali), nebylo třeba oslovovat někoho dalšího.
Mimo vlastních kousků máte tedy i covery, posílal jsi mi zdařilý cover na kultovní Master‘s Hammer, můžeme se těšit ještě na další?
Vlastně jsem to už během rozhovoru vytroubil skoro všechno. Ale můžu to shrnout: Na novince najdete covery kapel PET SHOP BOYS, TUBLATANKA, MASTER’S HAMMER, KRABATHOR a TÖRR. Původně jsme chtěli dát na album i cover kapely V.A.R., který v loňském roce vyšel rovněž pod Pařátem na jejich tributním albu, ale nakonec jsme se rozhodli to neudělat a zachovat tak tributnímu albu určitou exkluzivitu.
Podle jakých kritériích vybíráš, co se hodí na cover?
Buď chceme vyjádřit kapele poctu nebo nás napadne nějaký fórek. Tam, kde se to spojí, cover vybereme. Je to sice recese, ale opravdu je to zároveň i pocta. Snažíme se skladbu zahrát co nejvíce věrohodně. Proto taky často nepoužíváme metronom a hrajeme to přesně podle toho, jak to původní interpreti nahráli. Pokud někde zrychlí nebo naopak kulhají, kulháme a zrychlujeme s nimi. Nahrávání je o to náročnější, že se nic nedá zkopírovat. Hraje se naživo, jako za starých časů u nahrávání na pás.
Předpokládám, že i covery se hůře textují, než vlastní skladby, jak jsi se popral s kultovními „Master´s“?
Zrovna u MASTER’S HAMMER to bylo v pohodě. Text napsal zpěvák Mára. Má je rád od začátku a v textu reaguje na původní text Františka Štorma. Pokud někdo původní skladbu zná, může se u toho dobře pobavit i ocenit Márův text. Trochu jsme se prali s PET SHOP BOYS. Tam bylo jasné, jak dopadne původní věta “It’s a sin”, ale dál jsme nevěděli nic. Nejtěžší je najít téma, pak už to jde. Žádný z uložených novinových článků, které se týkali příběhů se zvířaty na to nešel, trochu jsme se s tím mořili a nakonec skladbu odložili. Do týdne pak vznikl text o pytlákovi a bylo vymalováno.
sranda musí být
Kde se album, nahrává a proč právě tam?
Nahráváme už tradičně v domácím studiu Kobdzeye. Kobdzey má zkušenosti ze Sona a je to nejen skvělý mistr zvuku, ale především producent a muzikant. Každá skladba pod jeho dohledem rozkvete. Navíc dokáže vhodně namíchat vedle sebe tvrdé kytary i samplované dechové nástroje, aby vše drželo pohromadě a bylo dobře slyšet. Z celkového zvuku novinky mám radost. S Kobdzeyem máme taky zvláštní symbiózu. Když chci něco změnit nebo upravit, většinou už to má hotové nebo přemýšlí stejným směrem. Takhle to máme u všech společných projektů a jsem za to moc rád.
Vím, jak jsi vytížený, tak se musím zeptat, jak vůbec album, při tvé vytíženosti vznikalo?
Poměrně rychle. Výhoda je, že si prakticky s Kobdzeyem vystačíme sami. Já mu mailem poslal demosnímky, které Kobdzey nabubnoval. Pak jsem ve studiu nahrál kytaru a basu. Poté jsem 99% věcí otextoval a poslal to Márovi. Ten pak zajel asi 3x do studia a bylo hotovo. Následně jsme ve volných chvílích album míchali a dohrávali samply dechů prostřednictvím kláves. Novinka v podstatě vznikala rok a kousek po debutu. Když vezmeme v úvahu že “Honitba” se dávala dohromady víc jak pět let, je to docela rekord. A taky je to rychlé díky Herdronovi z Pařátu, který nám dává jasné termíny. Ty dedlajny fungují skvěle.
Krmelec, půjde opět jen o studiový projekt, nebo se někde ukážete živě?
Ono je to jinak, my byli připraveni hrát, dokonce jsme měli domluvený křest alba a nějaké festivaly, ale pak nám do toho hodil covid vidle. Sice díky tomu vznikl legendární klip na cover KRABATHORU “Respirátor” (na Facebooku ho vidělo víc jak 100 000 lidí), ale to bylo všechno. Tím, že toho máme všichni moc, rozprchli jsme se do jiných projektů a nakonec si přiznali, že nám studiová podoba KRMELCE prozatím vyhovuje. Navíc stárneme a všichni jsme se shodli na tom, že bychom to naživo taky nemuseli zahrát. Já, abych se dostal do temp přes 300 BPM, jsem musel dva týdny denně cvičit na kytaru a na to už jsem přeci jen starý a líný. Ale jak se říká, nikdy neříkej nikdy… prozatím jsme studiový projekt.
Nemůžu se nezeptat na tvůj další projekt – Projekt XIII, platí stále, že je v plánu po výborném EP Maska, bude plnohodnotné dílko? Jak pokračuje práce na něm?
Jsme s Kobdzeyem domluveni, že od února 2022 začínáme nahrávat debutní album s názvem “Ad Radices Tergum”. To by mělo vyjít na přelomu dubna a května, aby byl trochu čas na naposlouchání, než proběhne křest. Ten se uskuteční 8. 6. 2022 v pražském planetáriu. Vzhledem k tomu, že už teď máme polovinu sálu zamluvenou, budeme prodávat pouze 100 lístků. Pokud tedy někdo ze čtenářů má chuť zažít gotiku pod mléčnou dráhou, ať sleduje nás Instagram nebo Facebook, kde se včas dozví o zahájení předprodeje.
Doufám, že stále zvažuješ i vinylovou verzi, jak jsi již jednou řekl v jednom z našich rozhovorů?
Vinyl byl a je můj sen. Zatím žádná moje nahrávka na LP nevyšla. Jenom se teď značně změnily ceny (ve spojitosti s nárůstem výdajů za energie a celkovou inflací), takže pokud na to neseženu někoho, kdo by se na vydání spolupodílel, tak se obávám, že si na LP počkáme. Navíc jsou lhůty na vydání víc jak 6 měsíců… uvidíme. (dodávám- to mě ano nestraš, po velikém zklamáním, že Petroleum vyšlo „jen“ na CD a já se těšil na vinyl)
Zaznamenal jsem i velký úspěch s tvou knihou Mámo, táto v komoře je krockodýl. Neplánuješ nějaké pokračování?
Ta knížka s 2CD dopadla parádně. Mám z ní velkou radost a jak jsem zmínil, je už skoro vyprodaná… ale upřímně, dělal jsem na ní dlouhých deset let, tak to na pokračování moc nevidím. I když nikdy, neříkej nikdy.
Každopádně se ještě zeptám na vaše Rádio Tloskov, jak pokračuje, máte nějaké plány v novém roce?
Jak víš, tak pracuji jako ředitel centra pro lidi se zdravotním postižením, kde jsme před lety udělali vlastní internetové rádio, včetně rozhlasového studia. To nás teď v době pandemie zachraňuje. Vysíláme z něj živé muzikoterapeutické koncerty, nahráváme zde nové album kapely Kabrňáci (muzikanti s mentálním a kombinovaným postižením) a celkově dáváme vědět světu, že se dají dělat sociální služby jinak a že hudba léčí. Nedávno jsme o tom měli příspěvek na on-line kongresu v Austrálii.
Tak, pane řediteli, díky za tvůj vzácný čas a teď nám ještě prozraď, kde najdeme informace okolo Krmelce, Projektu XIII a dalších tvých aktivitách?
Taky moc děkuji za rozhovor. Veškeré informace o KRMELCI i PROJEKTU XIII najdete na Facebooku a Instagramu: