Loupežníci přepadli Rockpalace
- Číst 7794 krát
Loupežníci z YBCA mě velice kladně překvapili svým posledním CD a čerstvým klipem. Kapela nejen že si stojí za parádním image, ale je i plná muzikantů z kapel, které hrají naprosto odlišný styl (Root, Asgard…..). Uvidíme, co všechno se nám povedlo vytáhnout za „loupežnická“ tajemství z kapely, mimo jiné z chystaného muzikálu z pera legendárního. A.L. Webbera a jakým stylem plánují zpracování temného příběhu Christine a divadelního fantoma.
Pánové, hned v úvodu otázka - název YBCA mi zní jako jméno nějaké US univerzity, můžete nám to ujasnit, co zkratka znamená?
Předem Loupežníci zdraví všechny čtenáře. A název už dnes neznamená nic, pouze čtyři písmena. Navíc je krásný, jak každý člověk vyslovuje název kapely jinak, což nás strašně baví. Ale je pravda, že interně to kdysi nejvíc trefil náš bubeník, který řekl, že to značí Ympozantní Bratrství Centrálních Alkoholiků.
Koukám na složení kapely a jde vesměs o výborné muzikanty „svižnějších a tvrdších“ kapel, což mi maličko nekoresponduje se stylem YBCA. Důvod založení kapely byla snaha odpočinout si od tvrdé a rychlé muziky, nebo kde a u koho vznikl nápad na založení YBCA?
Kapela vznikla jako studentská zábava už v roce 1993 a dlouhá léta plnila naprosto úžasně roli Párty kapely. Natočili jsme několik demáčů s převzatými věcmi a jezdili jen koncerty a rozdávali radost a zábavu. A máš pravdu, důvod založení byla touha si odpočinout od vlastních bandů a udělat si trochu čurinu.
Kámen základu se položil v roce 1993. Měl kapelník jasno, koho chce oslovit, koho chce do kapely, dal mu některý muzikant košem, když mu vysvětlil jaké má s YBCA plány a jak třeba reagoval Big Boss?
V Ybce se za ty roky vystřídala celá řádka špičkových brněnských muzikantů. Někteří setrvali déle, jiní nám jen zpříjemnily pár koncertů. Košem mi vyloženě nikdo nedal, ale spíš byl v kapele, dokud ho to bavilo. A nebavíme se o nějakých nýmandech, ale Rockstars první velikosti jako je třeba Ashok, Medvěd nebo Ondra Novák. Všichni to brali jako prdel a zábavu a zpestření své muzikantské pouti. Navíc se u toho vždy strašně kalilo, takže to bylo fajn. A Big Boss je případ, který se nám vyloženě do kapely vetřel. Po jednom koncertě asi 20 let zpátky za mnou přišel a řekl „Bejby, od zítřka hraju v Ybca, OK.“
Již od prvopočátku jste volili image loupežníků a proč právě loupežnická image? Pamatujete si, jaký mělo ohlas vaše první vystoupení?
Loupežníky jsme se stali až při přípravě na naši první desku, která nesla stejně jméno. Tato image nás napadla, kde jinde než v baru a přišlo nám to strašně super. A ten pocit z toho máme pořád. A první vystoupení v loupežnickým bylo nezapomenutelný. Lidi na to čučeli jak telata na vrata, ale nakonec z toho byli unešení.
Jak jsme již napsali, rok vzniku je 1993 přesto první CD vyšlo až v roce 2019, což se mi zdá na tak zkušené muzikanty dost dlouhá prodleva. Předpokládám, že materiálu jste již tehdy měli dost a dost, proč tak dlouhá doba, než jste přišli s prvním CD.
On nebyl žádný důvod tu desku natočit. Jak jsem říkal, byly jsme koncertní plejeři a každý se realizoval ve své kapele. Ale někdy okolo roku 2016, kdy se nám banda výrazně omladila a přinesla neuvěřitelný příval energie, jsem pocítil touhu udělat z toho regulérní kapelu. Zpočátku k tomu byly všichni skeptičtí, když jsem řekl, že chci 4 desky za 5 let, ale zatím se nám to plus, mínus daří plnit. Najeli jsme na společný skládání a zatím se daří udělat jednu skladbu, za jedno sezení. Takže pokud nás neopustí múza, budeme to hrnout z rukávu vesele dál.
Když jsme u CD, patříte „ke staré škole“, která prezentuje CD jako klasický nosič, jaký je váš názor na elektronické verze jako I Tunes, Spotify…..
Stará škola. To jste napsali krásně, a přesně to my jsme. My máme rádi hmotno nikoliv nehmotno, ale samozřejmě jsme součástí všech platforem jako Spotify, iTunes nebo Bandcamp. Našim digitálním distributorem je firma mého dětství SUPRAPHON.
Právě chystáme recenzi na vaše druhé CD – Voholte je! Musím říci, že mě až s překvapením vaše muzika baví, je vtipná, zábavná, je vidět, že se v tu chvíli sami neberete vážně, což je fajn. Image loupežníků je dokonalé, pracujete na něm sami, nebo jste kostýmy svěřili třetí osobě?
Vše si děláme sami jako praví loupežníci. Ti, když vyrazili na lup, taky za sebe nenechali nikoho makat a podle toho se řídíme i my. A máš velkou pravdu v tom, že nás to strašně baví, máme z toho prdel a ten vtip tam chceme dostat za každou cenu. A jsme strašně rádi, že se ti deska líbí. Spousta kamarádů nám říká, že by si to nikdy nepustili, ale po půlnoci a třetí lahvi šnapsu to točí pořád dokola.
Už jsem psal, že mě vaše muzika baví, je to něco nového, prakticky metalový náhled do našich pohádek, vždyť Hajný je lesa pán, nebo Pod dubem za dubem zná každé dítě… podle čeho vybíráte skladby? Máte nachystanou nějakou další perličku do budoucnosti? Máme mnoho pohádek, jaké vám sedí více, ty staré klasické, nebo novější, v kterých „vodách“ lovíte raději?
My jsme s pohádkami spjati pupeční šnůrou a táhnou se celou naši historii. A pohádky máme moc rádi, ale spíš ty staré, klasické. Ty novodobé nám přijdou takové nemastné, neslané. Jsou vždy precizně natočené, ale chybí jim duše a vtip. A co se týká dalších pohádkových pecek, nějaké tipy máme a rozhodně na naši třetí desku jednu zase dáme.
Na novém albu je i cover Petra Nováka – Já budu chodit po špičkách a dokonce Big Boss oprášil letitou skladbu Rock je náš, kterou napsal pro předchůdce Root kapelu Vega. Jaký máte vztah ke starým skladbám? Ona i Včelka Mája má svou letitou historii.
Ta skladba je prostě geniální, navíc Petr Novák byl přítelem Bigby, takže to pojal jako velkou poklonu svému kamarádovi. A Vegu jsem tam chtěl mít, protože existují sice nějaký živáčky, ale studiový matroš žádný asi neexistuje, takže jsme takto oprášili aspoň my tuhle zábavovou, jihomoravskou legendu osmdesátých let. A písnička, jestli stará nebo není, je úplně jedno. Pokud je dobrá přežije věky věků, jako Včelka Mája.
Jste ostřílení matadoři, pamatujete si na svoje hudební začátky? Z jakých vzorů jste vycházeli?
U nás to má každý trochu jinak, a to vše se promítá do Ybcy. Je tam vše od folku, přes country, pop, rock, metal, ska, punk až po grind core. A vyloženě vzory jsme jako kapela neměly. My si prostě, jak správní loupežníci, šlohneme od každýho něco.
Kapela disponuje hned třemi zpěváky (zatím pro mne byla kapela Benefit se dvěma zpěváky raritou), jak si rozdělujete skladby a pěvecké party?
Komu co sedí, to si vezme. Snažíme se rovnoměrně rozložit síly ansámblu. A tři zpěvy jsou benefit, který třeba náležitě využít a dávají ti netušené možnosti.
Vy mimo coverů tvoříte i svojí vlastní „loupežnickou“ tvorbu, vzhledem k tomu, že pocházíte z mnoha kapel (Root, Asgard, Morčata, Pačess….). Jak řešíte texty a muziku? Kdo je autorem, popř. autoři?
Hudbu skládá celá kapela a jsme takto spokojeni. A texty nám píše, kdo může. Takže něco já, něco Bigba, něco Míra Horejsek. A na novou desku nám napsal texty můj kamarád, spolužák a bývalý frontman Death Sentenced Robert Hájek.
A s tím souvisí další otázka, jak to vypadá se zkouškami, není problém, aby tolik lidí, vytížených z vlastních kapel, dokázalo najít společný volný čas, nebo razíte heslo Aleše Brichty, že zkoušení je pro slabochy?
Jelikože jako správní loupežníci holdujeme víc zábavě a alkoholu, tak zkoušíme, až když opravdu není zbytí. Ale zase, když už na to dojde, tak to zase většinou skončí slušnou párty, protože máme velkou radost, že se vidíme. Navíc, kdo zkouší, nevěří svému bubeníkovi.
Jedna z čerstvých informací, kterou jsme zachytili je, že chystáte operu Pfantom vopery, můžete o tom něco prozradit? Půjdete předlohou Andrewa Lloyda Webbera, nebo jde o vaše pojetí temného příběhu Christine a tajemného fantoma? Máte představu, kde se bude muzikál prezentovat a pro koho je určen? Máte už nějaký termín, nebo jak je práce daleko?
Ano, je to jedna z možností, se kterou začínáme pracovat. Ještě se musíme rozhodnout, jestli Fantoma uděláme, nebo uděláme vlastní operu. Pro nás nic není nemožné a rádi čelíme velkým loupežnickým výzvám. Ale pokud bude, tak samozřejmě musí mít Fantom fousy a bambitku.
Váš poslední klip (je velmi zdařilý) - Na Bertramce má poměrně za krátkou dobu slušné zhlédnutí, jak vznikla myšlenky na scénář klipu o „vykradení vili Karla Gotta“. Nesetkali jste se s nějakou negativní reakcí?
Ten text jsem napsal jako velkou poklonu Mistrovi a dali do toho všechnu lásku, kterou k němu máme. Ta podoba toho klipu je celá dílem jejího tvůrce, maestra Robajse Lakoštíka, který nás samotné fantasticky překvapil, co z toho dokázal dostat. Točili jsme to asi 4 dny a stále nechápavě dělali jeden obraz za druhým, ale výsledek je famózní. A negativní reakci jsme nezaznamenali žádnou. A doufáme, že se klip dostane k paní Gottové a bude z něho mít stejnou radost, jako my.
Jste mimo YBCA aktivní muzikanti, sledujete muziku kolem, sebe? Překvapil vás poslední dobou někdo, popř. nějaké velká zklamání?
Aktivně muziku sledujeme všichni, protože nás obklopuje ze všech stran. Myslím, že máme hodně dobrých part, jak těch starý zkušeňáků, tak i občas z mladých se vyloupne něco dobrého. Já navíc ještě vydávám metalový fanzin Parambucha, takže sleduji v podstatě všechno, co u nás vychází. A zklamání si myslím, že žádné velké není, pokud se nebudeme bavit o tom co se děje okolo nás s covidem. A velmi dobrá alba letos vydali třeba Krabathor, Crouch, Tortharry nebo Sick Synus Syndrome. Ale největší pecka je deska Miloše Dodo Doležala, který natočil starý pecky Vitacitu. Tu jedu pořád dokola.
Kde o vás lidé najdou nějaké info?
Když vlítnou na web www.ybca.cz najdou tam odkazy na všechny stránky, kde loupíme jako je Facebook, Instagram nebo třeba Bandzone. Když by něco chtěli vědět, klidně můžou napsat a my je potom pořádně Voholíme.
Co vzkáží loupežníci z YBCA našim čtenářům a s vaším dovolením budeme prezentovat váš klip Na Bertramce.
To budeme rádi, když budete klip šířit, stejně jako všichni ostatní, kde se dá. Je potřeba loupežnickou slávu pozvednout k nebesům. -) Mockrát děkuje za rozhovor. Buďte na sebe hodní a hodně pijte…….ideálně vodku. S pozdravem Vaši loupežníci