Roman "Rom" Velinov o Ferat

  • Číst 6803 krát

Ferat, stále kouzelné jméno pro mnohé starší poluchače, kteří vyrůstali v éře, kdy si heavy metal začal razit cestu i u nás a mnohé kapely se staly "majákem" pro ty druhé. Jednou z nich byl i plzeňský Ferat, který vznikl na "troskách" legendární Faty Morgany, která následně šla jinou cestou, o té třeba někdy příště. O to víc je historie zajímavá, že se v roce 2023 sešla někdejší sestava Ferat, aby ve studiu nahrála své staré songy a vydala na oficiálním CD, čím potěšila své někdejší fanoušky, ale oslovila i mnohé mladé posluchače. Zajel jsem nedaleko Plzně jedno odpoledne do malé vesničky, abych si o CD a vůbec o Ferat popovídal s Romanem...

Romane, jaké byly tvoje hudební začátky?
Honzo, jak to tak v 70tých letech bývalo, soudružka (dnes paní) učitelka pojala podezření hudebního talentu a hnala mě s rodiči do Lidové školy umění :-D Bohužel kytara, bubny ani nic, co by se blížilo rockové muzice, nebylo k mání … tak si vyber,  housle nebo violoncello - no ano, Bé je správně … a tak jsem 7 let docházel do Lidušky …

Pokud se nepletu, Ferat vznikl na troskách Faty Morgany, kam jste snad všichni patřili. Vy i Dáňa Švarc jste si šli všichni svou cestou – vznikl Ferat a začala se psát nová historie Faty. Pamatuješ se ještě, kde vznikl ten problém?
Po pravdě pamatuju, ale nevím. Jen tuším, že jsme Dáňovo tátovi, u kterého doma jsme zkoušeli, a který se o nás staral a vedl nás,  tzv. přerostli přes hlavu. Z dnešního pohledu jsme byli mladí smradi, 15-18 letí (pardon Karlovi bylo o 10let víc) a nechtěli jsme si nechat do obsazení kapely mluvit. Nikdo nám, teda mě určitě, nic nevysvětlil, ba ani neřekl, a jednoho krásného jarního dne roku 1987 jsme měli aparáty vystěhované před barákem … koukali jsme jako sůvy :-D

Fata Morgana ve vaší éře byla tak divoká, že pódiu vévodila rakev…. Nebo to přišlo až po vašem odchodu?
Fata byla vždycky divoká, mladá a neklidná … ale krev přišla až v další generaci.

Dnes budeme mluvit hlavně o Feratu – kde se vzalo tak zvučné jméno?
S názvem Ferat, podle úžasného českého filmu Upír z Feratu, přišel Michal Pošvář. Já jsem byl v první chvíli trochu rozpačitý, ale dlouho to netrvalo a všichni jsme název vzali za svůj.
A mohli jsme i použít netopýřími křídly okřídlené písmeno F s odkazem na Fata Morganu.

Vzpomeneš si ještě, kdo tam s tebou ve Feratu začínal?
No samozřejmě, na to se zapomenout nedá :-D Otakar Husák na kytaru, Michal Pošvář na bubny, Marcel Šaman zpěv a já na basu. Bohužel sestava se začala celkem rychle měnit ...

Když jsem poslouchal vaše Cd, o kterém tu dnes budeme mluvit ještě poměrně dost, tak jste si do začátku Feratu přinesli i některé songy z Faty (Hamty Hamty, Televizní zpracování….), kdo byl autorem?
No vidíš, teď jsi mě dostal … myslel jsem, že Hamty Hamty přinesl Marcel, ale ruku do ohně bych za to nedal. Televizní bych si tipnul na duo Švarc - Husák a celková aranž dohromady, ale detaily už fakt nevím

Počáteční éru byl Ferat hard and heavy, ale pak jste značně přitvrdili a byli jste u zrodu Thrash metalu, brali jste to jako přirozený vývoj? Cítil jsi, kdy došlo k tomu zlomu?
Možná to tak z dnešního pohledu vypadá, ale ve své době jsme se cítili hodně Heavy a vůbec Hard :-D 
K Thrashi jsme se víc přiklonili hlavně s nástupem zpěvu kytaristy Oty Husáka, od kterého ty starší songy nebyly  úplně ono, ale když se začaly dělat nové, rychlejší a tvrdší, najednou to bylo uvěřitelné a dávalo to smysl

Kdy jsi Ferat opustil? Jaký byl důvod?
Ferat jsem vlastně opustil dvakrát, jednou v roce 1991 a pak v roce 2001. Poprvé kvůli neshodám s Otou a začátku mého podnikání, podruhé jen kvůli bodu a)

Hrál jsi někde, když jsi opustil Ferat?
Mezi léty 1993-98 jsem hrál v Hard Rockovém Paradoxu, kam mě zlanařil kamarád Radek Kroc, od roku 2003 v Classic Hardcorovém Erosion Of Sanity, zkráceném na E.O.S. ze Stochova, což bylo pro mne tak trochu muzikantsky pokračování Feratu. Z plzeňského pohledu jsme hráli těch téměř 13 let stále ve stejné sestavě a bylo to strašně znát.

A máme tu Basinfirefest a koná se reunion kapely, aby mohla vystoupit. Kdo přišel s tím nápadem a jak jste se sešli? Řekl ti někdo ne?
Přiznám se, že už rok před tím jsem si říkal, že jestli Ferat v nějaké podobě vzkřísit, tak v té první Heavy Metalové. K mému velkému překvapení jsem se setkal s kladným až nadšeným ohlasem, jen Dan Krob to zprvu viděl tak 50/50 , ale netrvalo to dlouho a nechal se přesvědčit.

Byly ještě po Basinu nějaké koncerty? Jak jste spolu vycházeli?
Po Basinu jsme měli ještě koncert na Vlčtejně a to bylo bohužel všechno. Na zkoušky i na oba koncerty jsme se moc těšili,  až nás to samotné překvapilo, že tam ta chemie ještě i po mnoha letech je.

Hodně lidí má Ferat spojený se jménem Oty Husáka, na kterého ve finále nedošlo. Ota neměl zájem?
Otu … jsem neoslovil. Jednak v tomhle prvním období s kapelou vlastně nebyl. Protáhl si vojenskou službu lehce přes dva roky. A taky jsem se bál, že už nedokáže potlačit svoje ego ve prospěch celého Feratu tak, jak to bylo původně, a jak jsem si představoval, že by kapela měla hrát a vypadat.

Mezi legendárním vystoupením na Basinu a zrodu CD uplynulo hodně vody, kde jsi vzal impuls k tomu, že vydáš CD?
Impuls už jsme dostali při přípravě, zkoušení a vlastním hraní na Basinu. To, že nahrávání trvalo víc jak rok, bylo souhrou různých okolností a životních situací. Ale když už to vydrželo 35 let, tak už není nikdy pozdě jsme si říkali :-D

Co skladby, bylo jasno, která to bude? Jaký jste měli pocit, když jste ve studiu oprášili letité skladby? Byli jste jednotní ve výběru songů?
To bylo vlastně už strašně jednoduché rozhodování. Všechny ty skladby jsme už měli nazkoušené na živé hraní a tuším, že zůstal zachován i sled skladeb.

Jak jste se ke své tvorbě postavili teď, po tolika letech? Myslím tím, zda jste si řekli, ach bože jak jsme tohle mohl nahrát, teď bych na to šel jinak?
Je jasné, že zub času se na skladbách podepsal. Ale zase jsme byli všichni překvapeni, že ne tolik jak jsme se báli. Většina by určitě i dnes v playlistu zůstala.

Kde jste nahrávali a jak dlouho vám, jako zkušeným muzikantům nahrávání trvalo?
Vše se nahrálo, smíchalo i masterovalo ve studiu Gallery Sound Studio ve Vejprnicích a velký dík patří i kamarádovi a majiteli studia Jardovi Brouzdovi, bez kterého by se to určitě nepovedlo

Přece jste se vraceli do roku 86/89 museli jste některé skladbě předělat aranže, popř. dočkala se některá větších úprav?
Opět k mému překvapení v zásadě ne. Songy se upravovaly už v letech svého vzniku. Některé drobné kytarové ryffy se zjednodušily, samozřejmě muzikantské zkušenosti za léta hraní tam musely být znát.

Jaká je tvá nejoblíbenější z alba a jaký máš vůbec pocit z celého CD? Kdyby ti někdo v roce 86 řekl, že to jednou nahraješ na CD, co by jsi mi na to řekl?
Sám se tomu divím a v průběhu nahrávání jsem si myslel na jinou, ale nakonec největší rohlík v puse mám z té nejstarší … Televizní zpracování … je v ní divokost, naivita, nedokonalost, trochu punkovost té doby a náctiletých autorů a muzikantů … a je to v ní pořád. Celkově mám radost, že se nám na CD podařilo přenést energii těch songů, to se nám dříve, podle mne moc nedařilo. V roce 1986 byl svátek, když se takováhle muzika mohla vůbec veřejně zahrát a neznamenalo to automaticky zákaz hraní, nebo klidně policejní výslech … o nahrávání ve studiu se nikomu ani nezdálo. Byli jsme opravdu těžký Underground.

Romane veledůležitá otázka, co bude dál? Máš už v hlavě nějakou cestu, myšlenku….
Honzo, nemám nic vymyšlené. Bohužel s dalším hraním Feratu to dobře nevypadá a já jsem dal energii tomu, aby tahle deska mohla vyjít. Na to, co bude dál, teď nechci myslet. Cítím se vyčerpaně ...

rockpalace velinov