Dogma Art se vrací - Martin "Marthus" Škaroupka

  • Číst 7036 krát

Kdysi tahle kapela byla jedna z prvních (první byl tehdy Kirk Běhounek a jeho Seven), když se mi na regionální Primě povedl husarský kousek a každý pátek jsem si mohl zvát kapely. Mezi jinými i Dogma Art. O to víc mě zajímala zpráva o návratu Dogmy. Takže vytáčím číslo na slavného Marthuse. Ano je to on, člověk, který šíří bubenickou slávu za našimi hranicemi v dresu Cradle of Filth, na které se za pár dní těším do Šeříkovky.

Marthusi, jméno Škaroupka je na právě vyšlém albu Dogmy Art. Jde o stejnou Dogmu, která byla hostem mého tehdejšího Dobré rána s rockem na regionální Primě?
Ano, jedná se o stejnou kapelu, ale tehdy jsem ještě nebyl její součástí.

Něco o muzice málo vím, takže si pamatuju, že už tehdy se tam vyskytovalo jméno Škaroupka, ale Láďa, což je tvůj otec. Jak jsi se ale ty, bubeník světových CoF ocitl v regionální smečce?
Tak, především jsem už jako dítě chodil na zkoušky kapely, protože taťka měl zkušebnu v tehdejším Dělnickém domě (pro brňáky asi známější jako Dělňák v Tuřanech), který byl na stejné ulici, jako náš dům. Od malička jsem se tedy pohyboval mezi muzikantama, hlavně z kapely Dogma Art a nebo Taxi či Titanic. Takže když v roce 2008 odešel z Dogmy jejich tehdejší bubeník, tak nějak přirozeně padla volba právě na mě. V té době jsem sice už byl členem i COF, ale když jsme zrovna nebyli na turné, tak jsem hrál koncerty i s jinýma kapelama a mezi nimi byla právě i Dogma Art.

Ono není tajemství, že těch kapel, kde jsi udával rytmus bylo povícero, např. i Titanic nebo Masterplan. To tě CoF tak nevytěžovali?
Jako muzikant se snažím být pořád vytížený a zdokonalovat se v tom, co dělám. Proto se pořád snažím spolupracovat s dalšíma kapelama a muzikantama, což mě posouvá zase dál. Nemusí se ale nutně jednat jenom o hraní na bicí! Hodně se věnuji taky skládání muziky, což mě obyčejně bere docela dost času. Mimochodem na poslední čtyři studiové desky Cradle of Filth jsem nahrál veškeré klávesové party a orchestrace (na poslední studiovce „Existence is Futile“ se ale na instrumentálních orchestrálních skladbách podílela i tehdejší klávesistka kapely, Anabelle).

Ty jsi bubeník, pamatuješ se ještě, jak jsi se k muzice dostal, a kdo byl tvůj vzor? Jakou muziku jsi poslouchal?
Jak jsem již zmínil, vyrůstal jsem doslova obklopen muzikou a dá se říct, že ještě když jsem byl v peřince, tak mě už mamka dávala na hlavu sluchátka s různou muzikou. Už jako dítě jsem se pohyboval mezi muzikantama a už od školky jsem se začal věnovat hudbě i aktivně. Tehdejší doba neumožňovala nic víc, než tzv. LŠU (Lidové školy umění), které navíc ani neměly bicí oddělení. Takže můj první hudební nástroj byl klavír a u toho jsem ještě chodil na hodiny zpěvu. Až později, na druhém stupni základní školy, jsem začal chodit na soukromé hodiny bicích k profesorovi Cupákovi do brněnského divadla, který mě pak připravil na zkoušky na brněnskou Konzervatoř. Co se týka muziky, tak od malička jsem poslouchal to, co hrálo především doma, takže převážně rockovou, později metalovou muziku. Zbožňuji kapely jako jsou RUSH, YES, TOTO, PINK FLOYD, DEEP PURPLE nebo URIAH HEEP! No a když mi bylo šest let, tak jsem dostal k narozeninám od bratrance kazetu s nahrávkou kapely KING DIAMOND, což se mnou tenkrát hodně zamávalo. Bylo to pro mě něco úplně novýho! Naprosto jsem propadl metalové muzice a pak už to šlo ráz na ráz a ke kapelám jako IRON MAIDEN, METALLICA, MEGADETH, ANTHRAX nebo FAITH NO MORE se pak časem přidávaly ještě tvrdší kapely jako například MINISTRY, SEPULTURA, DEATH, GOREFEST, OBITUARY, CRADLE OF FILTH, EMPEROR, DIMMU BORGIR atd. Nutno podotknout, že jsem obrovskej fanoušek elektronické hudby a taky hudby klasické, která byla nedílnou součástí mého studia na brněnské Konzervatoři.

Nelze se nezeptat, kterak se moravský klučina dostane do světoznámé, a ještě tak výstřední kapely? Byl konkurz, doporučení???
V roce 2004 jsem chtěl zkusit jako muzikant štěstí ve světě a volba padla na Anglii, kde jsem svůj pobyt chtěl spojit i se studiem anglického jazyka. Natočil jsem v ostravském studiu Barbarella takové propagační bubenické DVD, kde jsem použil songy, které jsem si i sám složil a nahrál. Několik kopií tohoto DVD jsem si vzal tenkrát s sebou a použil jej jako reklamační předmět. Kromě tohoto DVD jsem ještě dal s pomocí kamaráda dohromady svůj vlastní web, kam jsem umístil ukázky právě ze zmíněného DVD. Po mém příjezdu do Anglie jsem se snažil chodit do různých rockových klubů a pubů, kde jsem se seznamoval s místníma muzikantama a snažil se jim představit svoje DVD. Kromě toho jsem ještě rozeslal inzeráty do časopisů jako například Metal Hammer nebo Kerrang! a taky na různé internetové weby (i když tenkrát jsem neměl ani vlastní mobilní telefon a abych se dostal na internet, musel jsem se zapsat ve škole do pořadníku!). No a jeden den jsem dostal email od kapely MANTAS, kde hrál na kytaru Jeff „Mantas“ Dunn, zakladatel kapely VENOM. Tento skvělý člověk mě hodně pomohl a jednu dobu jsem u něho doma dokonce i bydlel. Z Londýna jsem se tedy přestěhoval do menšího městečka Blyth, které leží kousek od města Newcastle. S kapelou jsem téměř okamžitě začal koncertovat a kromě anglických a evropských koncertů jsme se podívali i na jeden festival do Japonska. Začátkem roku 2006 jsem ale byl nucen se přestěhovat zpět do České republiky. Paradoxně zanedlouho poté mě kontaktoval management COF, protože se jim dostalo do rukou moje DVD, které jim poskytl jeden muzikant, se kterým jsem se seznámil v roce 2004 právě v Londýně a který byl v té době už členem Cradle of Filth. Letěl jsem tedy zpět do Anglie na společnou zkoušku s kapelou. Jelikož jsem byl velký fanoušek kapely (v roce 1997 jsem byl dokonce na jejich koncertě v Praze a mám pořád fotky z autogramiády!) a znal téměř všechny jejich songy, tak se ten den zkouška docela protáhla, protože jsme nakonec zahráli víc skladeb, než bylo původně naplánováno. Zkouška proběhla na jaře roku 2006 a v druhé půlce tohoto roku kapele vyšlo album „Thornography“, které ještě nabubnoval předchozí bubeník, ale světové turné na podporu této desky jsem už odehrál já.

Zpátky k Dogma Art. Pokud se nepletu, Dogma tuším stagnovala, co že přišla chuť na nové CD?
S taťkem jsem začal hrát v Dogmě v roce 2008 a už okolo roku 2010 jsme začali pracovat na společném albu. Jenže pak jsem byl natolik vytížený, že nebyl čas album dokončit. Až v roce 2022 jsme se sešli ve stejné sestavě, ve které jsme tenkrát skončili a řekli si, že je ten správný čas materiál na nové album dokončit. Každý týden jsme se pak scházeli ve zkušebně a společně pracovali na nových skladbách.

CD už je na cestě k nám, takže na recenzi se můžete těšit, ale pojď nám něco o CD prozradit ty. Jak na tebe působí? Jaký je náhled na „nové hudební dítko“ muzikanta, který se účastnil?
Album na mě působí především svěže. Někdy se stává, že je člověk utahanej z celkového procesu skládání hudby pro určitou desku, protože některé věci nebo chemie mezi muzikantama nefungují tak, jak by měly. To ale rozhodně není případ nového alba Dogma Art! Skládání i nahrávání alba jsme si náramně užili a pevně doufám, že je to z nahrávky poznat. Hrajeme spolu moc rádi.

Kolik skladeb má album a máš tam favorita?
Na albu je deset songů a mám je rád všechny stejně. 

Kde jste ho nahrávali a jak to trvalo dlouho? Co texty, muziku, kdo se jak podílel?
O natočení všech kytar a baskytary se postaral Láďa Sehnal ve studiu 6SQUARE v Blansku u Brna. Zpěvy jsem natočil ve svém vlastním studiu a bicí jsem nahrával v bzeneckém studiu SHAARK, kde pak proběhl i finální mix a mastering. O všechny texty se postaral taťka a muziku jsme dali dohromady společně celá kapela. I když musím zmínit, že největší podíl na tom měl kytarista Michal Kugler, který má pořád mraky skvělých riffů a nápadů!

348958051 261632379703848 121944005983226271 n

Pojede Dogma Art nějaké koncerty, festy, „šnůru“ k CD?
Křest alba sice proběhl koncem prosince 2023 v brněnském Semilasse, ale už teď máme na tento rok naplánované další koncerty. Nejbližší termín je čtvrtek 4.4. v brněnském klubu Metro, kde s náma zahrají naší kamarádi, kapela Ingott.

Určitě stojí za to se zeptat, kde bude CD v distribuci, nebo kde se k němu naši čtenáři mohou dostat?
CD „Vzkříšení“ si můžou fanoušci objednat na emailu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. a nebo v shopu na stránkách Titanic v jejich e shopu.

Kdo vůbec tvoří Dogmu Art 2024?
Ladislav „Obludárium“ Škaroupka – zpěv, Michal Kugler – kytara, Milan Vajgrt – baskytara, Martin „Marthus“ Škaroupka – bicí, klávesy

Co ty? Máš tady nějaké plány? Myslím v ČR, velký kamarád Jura z Ingott naznačoval nějaké možné aktivity?
Kromě Cradle of Filth a Dogma Art mám ještě vlastní kapelu Inner Fear a od roku 2017 ještě hraji se slovenskou kapelou Lunatic Gods, se kterou nám nedávno vyšlo nové album „Vresovrenie“. Hodně času taky trávím skládáním hudby, ať už pro kapely kterým se věnuji a nebo pro další projekty. I přes to všechno jsem pořád otevřen novým výzvám a aktivitám, takže pokud někdo shání bubeníka, ať už na studiovou práci a nebo na koncerty, jsem zde! 

Jsi hodně vytížený, máš čas odpočívat? Jak vypadá u tebe relax? Je čas na koničky?
Hodně času se snažím věnovat rodině a rád si kdykoliv, kdy mi to čas dovolí, vyrazím někam ven s přáteli. Rád čtu knihy, hraji videohry, koukám na filmy (převážně filmy z 80. let), jezdím na výlety, chodím do přírody nebo na procházky se psem a taky jsem si hodně oblíbil plavání. Jo a strašně rád stavím LEGO.

Marthusi, děkuju ti za čas, těším se na osobní setkání s tebou v Šeříkovce a ještě nám prozraď, kde lidé najdou informace o Dogma Art, popř. i o tobě a tvých aktivitách a jaký je tvůj nejoblíbenější klip, abychom ho našim čtenářům pustili.
Děkuji Ti za rozhovor, Honzo a přidávám pár odkazů. No a klip, to bude King Diamond.

Oficiálni FB Dogma Art, oficiální můj web Martin „Marthus“ Škaroupka