S Cathedral in Flames si zapalte i svůj chrám

  • Číst 9103 krát

Když se vám dostane do ruky vinyl s parádním obalem a fantastickým bonusem v podobě rakve, v které je zapalovač a skládací papírový chrám, z položené desky na gramofonu se ozývá hodně dobrá „gotika“ tak vám to nedá a zalovíte na netu, co je vlastně zač ty Cathedral In Flames a když tam toho infa je pomálu řeknete si, tak je trošku vyzpovídám, abych se o nich něco dozvěděl, protože tuhle kapelu si přidávám k těm oblíbeným na Spotify. Fakt to za to stojí a tady je rozhovor.

Cathedral je pro mne, a myslím i pro mnohé další, velká neznámá, tak to vezmeme od počátku věků. Jak jste se dali dohromady, kde vznikla myšlenka založit kapelu, a měli jste zkušenosti z jiných kapel? A v jakém obsazení hrajete?
Phil Lee Fall: Začali jsme spolu s Gatsbym hrát už na škole. Milovali jsme gotický rock a tak byla jasná i volba hudebního směru. Prostě jsme chtěli založit tu nejlepší gothicrockovou kapelu široko daleko. Oba jsme měli zkušenosti i z jiných kapel, ale to pro nás nebylo podstatné. Vše se odehrálo na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Pak jsme na fůru let pověsili muziku na hřebík, až před dvěma lety se ozval Gatsby, jestli s ním nechci něco zase zkusit natočit. A tak jsme tady!
Gatsby: Jádro Cathedral In Flames je dneska stejně jako před lety zpěvák Phil Lee Fall a já. Já jsem si kromě baskytary přibral i kytary, programování, klávesy a celkovou produkci. Doplňuje nás výjimečným vokálem Ambra von Bernstein, která s námi mimochodem spolupracuje už od počátků, takže jediným relativním nováčkem je kytarista – nekompromisní punker Billac de Ville.

Proč právě gotický styl, jak jsem uvedl v recenzi, jsou místa, kdy z vaší tvorby slyším kultovní Sisters Of Mercy. Jak a kdo vás ovlivnil?
Phil Lee Fall: Hrajeme gothic rock a nestydíme se za to. Je jasné, že Sisters Of Mercy, Fields Of The Nephilim nebo The Mission nás v počátcích ovlivnili, stejně jako trio velikánů Cash, Cohen a Cave. Z klasických postpunkových kapel máme rádi třeba Siouxie & the Banshees, Joy Division nebo The Damned. Nicméně děláme vlastní hudbu - gothic rock pro 21. století.
Gatsby: Phil Lee to popsal přesně, jen u mne je při psaní muziky ve vzduchu těch vlivů spousta. Od Ennia Morriconeho po Bee Gees. Gothic rock mi dává nesmírnou hudební svobodu a kdo ví, jak budeme znít za rok nebo dva?

U nás není gotická scéna příliš obsáhlá, sledujete kapely jako XIII.století nebo Carpatia Castle?
Phil Lee Fall: Nejsme moc velcí znalci české gotické scény ani ji nijak nesledujeme.
Gatsby: Vím, že existuje XIII. století, ale já jsem tyhle lidi obdivoval, když hráli jako HNF. Dneska mi to nic neříká. O té druhé kapele jsem v životě neslyšel. Obecně mi tenhle podivný pseudovampýrismu přijde v našich luzích a hájích směšnej.

F24A6307

Pojďme konečně k vaší tvorbě, prezentujete se angličtinou, určitě mi odpovíte, že se k muzice hodí, ale přesto se ptám, nejdou vaše texty vyjádřit i češtinou a tím je více otevřít pro širší spektrum posluchačů?
Phil Lee Fall: Pro angličtinu jsme se rozhodli už na začátku a byla to jednoznačná volba. A přestože jsme česká kapela, máme posluchače po celém světě. Kdybychom to měli hodnotit podle facebooku nebo youtube, kde náš klip Python za měsíc vidělo přes 20.000 lidí, máme nejvíc fanoušků v Polsku, Řecku, Itálii nebo Německu a mnoha dalších zemích. Pak teprve v České republice. Takže angličtina nám to širší spektrum spíš otvírá.
Gatsby: Angličtina je prostě lepší a s veškerým respektem k našim českým fandům, je jich jen asi 10 %, takže jak říká Phil Lee, i v tomhle to dává smysl.

Jak se podílíte jako kapela na tvorbě? Je to kolektivní dílo, nebo má kapela svého textaře a skladatele a kde hledáte inspirace.
Phil Lee Fall: Veškeré písničky jsou naše vlastní. Hudbu skládá Gatsby a já píšu texty.

Přebal LP (udělali jste luxusní obal), ale postrádá texty, abych si je přečetl, co je obsahem vašich textů? Co se nám snažíte sdělit?
Phil Lee Fall: Gothic rock podle nás není primárně muzika o strašení a o upírech, takže naše texty popisují spíš moderní partnerské vztahy, většinou ovšem z té temnější stránky. Například Red Car je o jednom hrůzostrašném autostopu, Gunslinger‘s Blues je o tom, co znamená mít sebedestruktivního partnera a titulní Children Of the Blackest Hole je o krvavém konci mileneckého vztahu v levném hotelu.
Gatsby: Jsem s Philem naprosto zajedno. Inspirace našeho gothic rocku není v hraní si na strašidla. V našem světě je dost zármutku a temnoty i bez upírů a vlkodlaků. On o tom píše svoje texty a já nalézám inspiraci k hudbě ve filmech, knihách, ale i obrazech nebo reálných zážitcích.

Konec konců na informace jste vůbec skoupí, na obalu žádné info jako obsazení, kde bylo LP nahráno…. Na netu je taky informací poskrovnu, je to záměrem?
Phil Lee Fall: Základní informace obal pochopitelně obsahuje. I když možná malým písmem. Nicméně nechceme být jako kapely, které v dnešní době sociálních sítí sdělují i to, co měli právě k obědu. Pokud by to někoho zajímalo, tak o celou nahrávku včetně produkce se postaral Gatsby ve svém domácím studiu Flames Records, jenom vokály jsem nahrál ve Fatdogu u Pavla Marcela uprostřed karlštejnských lesů. Master proběhl v Londýně u legendárního Petera Mahera, který pracuje třeba s Rolling Stones, Pixies nebo Depeche Mode.
Gatsby: Pete je mimochodem fanoušek old school gotiky, takže se s radostí ujal práce pro nás. Pokud jde o sdílení informaci, tak o co tu jde? O popularitu. Tím pádem vlézt všem přes screeny až do útrob. Tohle není nic pro nás, kdo chce, najde si nás. A stačí, když si lidi najdou naši hudbu a třeba jim i něco dá. Anebo ne. To už je na nich. Já to nedělám pro ně, ale pro sebe. (Omluvám se dodatečně kapele, to info tam opravdu je, ale tak malé, že jsme ho bez brýli napoprvé přehlédl)

F24A6342

Vy jste vydali k LP i výborný bonus, podobě rakve…ale to už nám přibližte sami.
Phil Lee Fall: Deska je k dispozici na vinylu a pochopitelně na všech digitálních platformách. Takže Spotify, Youtube Music, iTunes, Bandcamp, Google Play a desítky dalších. Jako dárek těm nejvěrnějším fanouškům jsme navíc připravili speciální “Coffin Edition”- 30centimetrovou rakev s logem kapely, obsahující jednak flashdisk s hudbou, videem a unikátními fotkami a informacemi o kapele, dále zapalovač a také papírový model katedrály, takže si majitel může při poslechu naší desky kdykoli udělat opravdovou “katedrálu v plamenech”.

*Hraje bez bubeníka, je to úmysl, nebo jste zatím nesehnali člověka, který by vám vyhovoval?
Phil Lee Fall: V začátcích jsme živého bubeníka měli. V dnešní době jsem ale s automatem maximálně spokojen a nikoho dalšího nehledáme.
Gatsby: Nerad se potkávám s lidma. Vyhovuje mi tvořit si všechno sám, a co potřebuju mi Billac i Phil Lee pošlou v nahraných stopách. Takže s bubeníkem by byl problém.

Já navážu ještě na informace, třeba já bych si velice rád zašel na některý váš koncert popř. vás rád doporučím lidem, kteří pořádají akce, ale kde je možné najít nějaké vaše termíny, popř. na koho se obrátit. Jaké plány máte pro rok 2020, chystáte časově plnohodnotné album, DVD a můžou vás naši čtenáři někde vidět třeba na některém z letních festivalů?
Phil Lee Fall: V současné reinkarnaci jsme zatím naživo nehráli. Náš nejlepší koncert proběhl před více než dvaceti lety v Praze v kostele Sv. Martina ve Zdi. Ten byl ostatně v tehdejším Rock&Popu vyhlášen jako jedna z událostí roku. V minulosti jsme si projeli kluby, takže v hlavě máme spíš speciální vystoupení podobná tomu v kostele. Budeme si tak pečlivě vybírat místa, kde zahrajeme. Chceme, aby každý náš koncert byl unikátní a nezapomenutelný zážitek.
Gatsby: Pracuju na novém albu. O koncertech tak zatím nechci nic slyšet. Festivaly ani kluby mě netáhnou. Všechno, co děláme, je naprosto v naší režii, takže jednoho dne tak bude vypadat i koncert a to na festivalu nejde.

Každopádně děkujeme za váš čas a tradičně, co vzkážete našim čtenářům a jaký je váš nejoblíbenější klip, ať ho v rámci našeho rozhovoru můžeme pustit posluchačům.
Phil Lee Fall: Kromě našeho klipu jsme se s Gatsbym shodli na Nicku Caveovi a jeho Mercy Seat.
Gatsby: Chcete slyšet nějaký rockerský moudro? Žádný není.