Za Pětku Motorbandu dávám jedničku!

• Číst 6829 krát

Teplická metalová kapela Motorband vydala před pár dny své páté studiové album nazvané jednoduše a prostě „V“. Je to malé nebo vysoké číslo? Motorband začínal před revolucí, již v roce 1986. V letech 1989 a 90 stihl vydat čtyři singly u Supraphonu. Krátce po revoluci vyšla velká deska Made in Germany u rozjíždějícího se Popronu. Natáčelo se v Německu. Kluci měli neskutečně našlápnuto k velké kariéře. Jenže tahle parta dlouho nevydržela. Později následovaly další desky a co CD, to jiná sestava. Jediným vytrvalcem je kapelník Libor Máča Matějčik. Jeho výdrž je téměř neuvěřitelná.

Pátou fošnu nahrál Motorband ve složení Luděk Struhař – zpěv, sbory, Libor Máča Matejčík – kytary, sbory, Jan Hans Jiříček – kytara, Karel Adam – baskytara, sbory, Ivo Batoušek – bicí, sbory. Fanoušci se další nahrávky dočkali po osmi letech. Mezitím se formovala úplně nová sestava. A nebyl to jednoduchý proces. Část kapely žije na severu Čech a část pochází ze Zlínského kraje. Je to takový Sever proti jihovýchodu, ale tento vztah na dálku viditelně funguje.

Aktuální CD vzniklo díky podpoře fanoušků na serveru Startovač. Jenže to se kapele trošku vymklo z ruky. Máča k tomu vysvětlil: „CD je na světě, ale v průběhu natáčení došlo k některým zásadním změnám. Mělo vzniknout výběrové CD. Původně byl záměr vybrané skladby natočit v nové sestavě. Náklady na natáčení novinkového alba se ale dramaticky v průběhu doby navyšovaly, a proto jsme od záměru ustoupili! Byla by to ekonomická sebevražda. Záměr vydat best of v původních verzích následně padl z důvodu nezískání vydavatelských práv na skladby z alba Heart of the Machine od Magic Minds Music Jana Němce! Místo výběrového CD dostanou podporovatelé na Startovači CD Heart of the Machine.“

Nu, stalo se. Osobně s tím nemám problém. Je to škoda, ale chápu pojem ekonomické sebevraždy. Ono už vlastně takovou sebevraždou je i to, že kapela vůbec vydala řadové album, když se vzápětí objeví na internetu k pokoutnému stažení zdarma. Prachy světu vládnou!

Vraťme se ale k samotné podstatě pátého alba Motorbandu. Na desce je 12 autorských písní a jeden bonus, které se dělí o plochu 54 minut. Bonusem je hitovka Relax od Frankie Goes to Hollywood. Ta ale dostala český text. Velká většina hudby je dílem Máči, jedním songem přispěl Hans za podpory Ludi Struhaře. Většinu textů si napsal Luděk. Kapela dále použila slova Heleny Kubelkové a Evy Petráškové. Není to jednoduchá deska, na první poslech si ji do kůže nezaryjete. Ale když se do alba zaposloucháte znovu a znovu, tak snadno pochopíte, proč si myslím, že právě popisuju jedno z CD, které bude aspirovat na desku roku!

Motorband vždy těžil z velkých hlasů. Ať už šlo o Kamila Střihavku na debutu, nebo o Radka Popela na Heart… Pěvecký post je silnou stránkou i nové desky. Luděk Struhař zpívá jak mu zobák narost. A jeho zobáček rostl sakra dobře. Je to silný hlas, umí exhibovat na pomezí několika oktáv, zároveň ale též může pěkně zařvat.

Tradičně silnou stránkou jsou taky kytary. Máča je perfekcionista, který dokáže vypilovat struny až k dokonalosti, až z toho je opravdu silné album. Těžko říct, která skladba bude největší hit. Zapamatovatelný refrén má houpavý „Limit“. Nefalšovanou heavymetalovou jízdou jsou „Křídla touhy“. To je fakt kvapík. Hitem podle mě bude song „Kam jdou“. Tomu nic nechybí. Kytary, refrén, parádní bicí.

Chybět nemůže ani tklivá rocková balada. Ta nese název „Bloudím“. Ta mě ale nijak zvlášť neoslovila. Naopak masové obliby fans si jistě kapela užije s písní „Tak to nalej“. Nepočítám-li bonusový song, tak desku zavírá „Mayday“. To je taková hudební srandička, svižná a úsměvná.

Páté album Motorbandu je dobrý, hodně dobrý, výborný!