JOYS - Klement Gottwald Blues (2016)

• Číst 2375 krát

JOYS opěvují KGB – Klement Gottwald Blues
Dnešní hrůzostrašný titulek na Novinkách „Kreml chystá návrat KGB. Pod rouškou ministerstva“ mi připomněl, že mám psát recenzi na desku kapely JOYS nazvanou KGB. Jenže v tomhle případě nejde o Комитет государственной безопасности (kamiťét gasudárstvěnoj bězapásnosti), česky: Výbor státní bezpečnosti, ale o „Klement Gottwald Blues“. Uff, zatímco z prvního titulku a překladu zkratky mě stále ještě mrazí, spojení bolševického prezidenta s americkou muzikou zvanou blues dokáže pobavit.
JOYS jsou srandisti, trošku přisprostlí, ale furt je to ještě sranda. JOYS je prostě svérázná kapela s usmívajícím se smajlíkem v logu. Jinak je to pohodově plynoucí rocková muzika s poctivými texty. Aktuální deska obsahuje celkem 11 nových písní a k tomu je přiřazeno 11 bonusů. Těmi jsou písně z první desky JOYS – Rozbijem. Vtipnou kombinací blues a svižného rocku je Klement Gottwald blues. Dřevité texty popisují příběhy ze života, místy je to až punk, čehož skvělou ukázkou je skladba „Popelář Josef“, kterej chlastá petrolej. A to je prostě známka punku. „Hej, tak má to být, tohle má styl, tohle má šťávu“. Jinak muzika JOYS je vcelku jednoduchá, skotačivá a rozjívená. Ale zároveň se nejedná úplně o přímočaré melodie, tempo se často mění, tu přijde nějaká ta kytarová kudrlinka, tu přijde stopka a bublající basa.
Z desky naprosto vybočuje skvělá píseň „Co teď říct“, kterou nazpívala Karin Babczynska z kapely Messalina. Ta holka má super hlas. Když k tomu připočtu chytrý text, vychází mi báječná kombinace. Fakt pecka! No a vzápětí přijde přisprostlá verze starých známých „Rolniček“. Kurňa, to je rachot. A ten text. Umírám smíchy. Chudák Karel Gott, který zpívá jak o život. Aktuální kolekci zavírá ani ne minutová srandička „Vávra“.
Pak následuje bez jedné skladby tucet bonusů. Přídavky začínají „Sanitkou“, televizním hitem, který JOYS předělali až do speedmetalu. Mimochodem, s tímhle coverem se JOYS dostali i do hudebních masakrů Jardy Konáše na Stream.cz. Oproti původní verzi z desky Rozbijem, je tahle „Sanitka“ hudebně daleko hravější a barevnější. To platí taky o písni „Opilců rána“, která mi svou lehkostí připomíná hitovost Kabátu nebo třeba DeBill Heads. Nejde ale o xtou kopii. Tohle jsou prostě JOYS. Hraví a veselí.