ALŽBĚTA - Kopí osudu (2015)

• Číst 2647 krát

Alžběta bodá své Kopí osudu přímo do živého
Kopí osudu neboli svaté kopí je podle legendy kopí, jímž měl římský voják probodnout bok Ježíše Krista, visícího na kříži. Kopí osudu je taky skvělá deska kapely Alžběta z Nového Bydžova.
Pro mě to byla nejprve velká neznámá, už první prozkoumání bookletu mi ale ledacos napovědělo. Není to žádná nová kapela natož rychlokvaška ze Shitstar! Jedná se o ostřílené muzikanty, kteří v minulosti prošli kapelami Epitaf, Atlantis, Komunální odpad nebo Mogul. Rodokmen Alžběty sahají do roku 1997, pak nám holka poněkud ochořela a za rok a půl upadla do komatu. Nicméně v roce 1999 vznikla kapela Epitaf. Ta umřela v roce 2011 a ve stejné době vstala z mrtvých Alžběta. Hraje ve složení Radek Řezníček – zpěv, Pavel Čmelák Bělik – basa, Radim Zvoníček – bicí, Jan Dlouhý a Miroslav Vejvoda – kytary. Na nahrávce se podílelo i několik hostů. Je zde zastoupen ženský zpěv, klávesy, flétna, vozembouch i dudy!
Na svém kontě má „Bětka" singl, dvě dema a aktuální desku. Ta splňuje všechny předpoklady pro toto honosné označení. Pěkný booklet obsahuje všechny texty a fotky muzikantů. Prostě má, co správný obal mít má.
Podívejm se však na samotnou muziku. Kapela má talent napsat silnou skladbu na pomezí rocku, heavy a speed metalu. V jejich textech se objevují příběhy ze života i mýty z historie. Největšími hity podle mě bude svižná Stále dál a Kopí osudu. To jsou fakt parádní songy, nabité energií, vybavené silnou melodií a zapamatovatelným textem. Prvně jmenovaná je opravdovou speedmetalovou hymnou. Parádní rychlá jízda s mohutným refrénem. Kopí osudu popisuje příběh Ježíše, který prostě skončil na kříži. Zde mě překvapuje deklamovaný a velice variabilní zpěv Radka Řezníčka.
Píseň Vítězná byla inspirovaná výkony našich biatlonistů na Olympijských hrách. Úsměvné jsou texty písní Kámoš a Kdo z koho. Zatímco Kámoš je taková pohádka pro muzikanty, která mi přijde přitažená za vlasy, Kdo z koho je duet, ve které se poznají kdejací manželé, kteří se dohadují, co má kdo udělat, nebo se přetahují o ovladač od televize. Hezký příběh, ve kterém se mnozí poznají.
Velkým překvapením je pro mě předposlední song třinácti skladbové kolekce. Balada Černá Fortuna je jako vystřižená ze středověku. Musel jsem se podívat do bookletu, jestli nejde o nějaký zapomenutý tradicionál. Alžběta totiž na některých svých koncertech mixuje hudbu s historickým šermem a taky divadlem. Jako bonus je na CD umístěná fotbalová hymna Fotbal Nepál, která je věnovaná hráčům TJ Sokol Nepolisy, kterým se přezdívá Nepál.
Alžběta mě skutečně mile překvapila. Jedná se o „povinnou četbu" pro fanoušky heavy a speed metalu. Za sebe dávám palec nahoru!