WELICORUSS opěvuje sibiřská vřesoviště

• Číst 7439 krát

Tahle kapela původem ze Sibiře, která má už léta za domovské město naši matičku stověžatou, mě naprosto uhranula. Vskutku mezinárodní projekt, ve kterém hrají dva Rusové, Srb a Čech, všichni mluví dobře česky, zpívají rusky a anglicky, jede dál na plné obrátky.

Letos WELICORUSS, což ve staré ruštině znamená něco jako širá Rus, vydali nádherný čtyřpanelový digipak Siberian heathen Horde (Sibiřské vřesoviště). Hlavním mozkem a skladatelem této čtveřice je frontman, vokalista, kytarista a autor orchestrálních aranží Alexey Boganov, vystudovaný architekt, který se i s kapelou přestěhoval z Novosibirsku do Prahy. Jeho odvěkým kámošem je bicák Ilya Tabachnik, v civilu velký pohodář a skvělý muzikant. S nimi hraje původem Srb Gojko Marič, který obstarává všechny kytary a zvládne taky klávesy. Tlusté struny baskytary mačká Čech Tomáš Magnusek. Upřímně nevím, jestli nemá něco společného s režisérem filmu Bastardi, který působí u nás ve městě, kde se mimochodem i tento triptych natáčel. Budu se muset pana režiséra zeptat. Ale zřejmě jde o unikátní shodu jmen. Všichni členové WELICORUSS jsou úžasný sympaťáci, kteří svým výkonem dokážou strhnout i čistě bigbítové publikum, jak to názorně předvedli na letošním Malém velkém festu v Hořicích. Byl jsem až dojat, jak dav pod pódiem tuhle partu přijal.

Už jsem před časem psal, že WELICORUSS jdou do toho na plné pecky. Do detailu vyladěná image podtržená celkovou pódiovou prezentací je u nich snad samozřejmostí. Nádherné obaly desek taky k tomu patří.

A co aktuální nálož hudby? Je to stále symfonický pagan folk black metal, kde se to hemží slovanskými mýty. Na novince přibyla větší porce čistých zpěvů. Vím, že čistě umí zpívat Alexey i Ilya. Tahle deska se mým uším prostě líbí, je nekompromisní a dravá, stejně tak umí zpomalit a vykvést v nádherné melodie.

Chlad ze Sibiře přichází v omrlzém songu Frostbounded, který má jasně srozumitelný refrén. Pecka obsahuje také velkou porci čistých vokálů. V písni Metaphysical se objevuje také hlas Roba Carsona ze švýcarské symfonicko deathmetalové kapely Xaon. Nechybí velké finále v podobě Hymn of lost souls. To je fakt opus magnu! Šest minut nefalšované symfonie.

Celkově bych řekl, že na novince WELICORUSS ubylo sypaček, kapela víc zvolnila a přibyly skutečně silně melodické momenty. Tahle kombinace tvrdosti, nebo chcete-li brutality, a melodie se mi vážně líbí. Kapelu čeká na podzim a v zimě rozsáhlé turné s EISGREEN po německých klubech, čítající 14 zastávek. Snad nebude proti zatracenej koronapíčus.