Příběhy neobyčejného šílenství IPAH

• Číst 7757 krát

Tak to jsme tu ještě neměli. Něco tak šíleného bych i dost těžko hledal ve své sbírce zběsilé muziky. Tohle je hodně avantgardní záležitost. Kapela IPAH sebe sama pasuje do role alternativního metalu. Je to fakt síla.

Za projektem IPAH stojí multiinstrumentalista Ivo Plaček, kterého můžete znát, když se motal kolem kluků z Master´s Hammer. A to doslova. Plaček se podílel na zvrácených hudebních praktikách Necrocockových nebo působil v Monsterově kapele Septagon Chimera.

Ivoš v IPAH je autorem hudby, textů a vokálů. Nahrál bicí, perkuse, sampler, rachotil řetězy, trubkami, skleničkami a k tomu všemu šňupal. Na sampleru použil prý jen klávesu G. Ta je nejvíc slyšet v titulním Mrchožroutovi. Z konceptu IPAH je jasné, že jeho členové šňupají dobrej matroš. Druhým stálým členem IPAH Aleister, který nahrál kytary, basu, akordeon, klávesy, nazpíval vokály a hrál i na ukulele, šroubovák a samply. Co všechno je z uvedeného pravda, co jen nadsázka, to můžete posoudit na nahrávce sami. Já jsem přesvědčen, že je to pravda pravdoucí. Přece by nám v bookletu nelhali.

Mezi hosty IPAH patří Adéla Hrnčálová a Nela Plačková, které obstaraly dětské sbory. Dagmar Pavlíčková nahrála housle. O mix, mastering, vokály a samply se postaral Petr Blackosh Hošek. Varhany nahrál Vít Janata. Grafiku albu dodal mistr Chymus a musím říct, že se mu to povedlo. Je to trošku takový black metalový all stars projekt. Chymuse a Blackoshe asi fanouškům extrémních žánrů představovat nemusím.

Z výčtu použitých nástrojů je jasné, že tohle není všední záležitost. A vězte, že z cédéčka se loudí zvuky neslýchané. Trošku v tom cítím blackmetalovou avantgardnost samotných Master´s Hammer. Tenhle oslí můstek tu evidentně je díky zvláštně poetickým českým textům. Donedávna jsem si myslel, že tohle snad u nás umí jen Franta Štorm. Ale taky Ivoš Plaček si umí hrát se slovy tak, že nevíte, jestli se máte červenat, bát se nebo smát. Za textovou složku dávám jedničku jak bič. Tohle je fakt radost poslouchat.

Hudba zřejmě pochází z uzavřeného pavilonu psychiatrické kliniky. Je barevná, temná, hravá a hlavně dostatečně šílená. Něco mezi vážnou hudbou a madness metalem. Divila se Divizna. Tohle je fakt Deprezze. Jdu si to hodit.

Pokud máte rádi šílenosti typu Šlágrů od Master´s Hammer, anální hrátky Kaviar Kavalier nebo kanální tematiku Lorda Morbivoda, tak tuhle nahrávku považujte za nutnost. Ostatní předem varuju, tohle opravdu ještě na Rockpalaci nebylo. Pamatuju se, že některé nahrávky Necrocockových Kaviar Kavalier byly označené německým titutulkem „Nur für starke nerven“. Pokud němčinou nevládnete, použijte překladač. Tohle je opravdu jen pro silné nervy.

Já mám podobné těžko zařaditelné kapely docela v oblibě, takže si mezi další šílence píšu projekt IPAH. Jen by mě zajímalo, jestli je tohle přehratelné i naživo. To by musela být opravdu zajímavá show.