Bohemian Rapsody aneb We Will Rock You

• Číst 4434 krát

Je málo těch, z mé generace, kteří neznají Queen, nebo o nich nikdy neslyšeli. Kdysi jsme s nimi usínali a vstávali, přehrávali kazety a pásky. Měl jsem je moc rád až do éry The Game v roce 80. News Of The World mám v autě do dnes, i když obal CD nenahradí pompézní rozkládací obal klasické vinylové desky. Tak předpremiéru Bohemian Rapsody jsem si nemohl jako příznivec skupiny Queen nechat ujít. Zvolil jsem sál s Dolby Atmos a nelitoval jsem. Člověk díky 56ti reproduktorů umístěných okolo celého sálu se ocitl přímo ve středu Wembley arény.
K recenzi by mi stačila dvě slova – neuvěřitelný zážitek! Rocková hudební skupina Queen se jednou provždy zapsala do hudební historie nesmazatelným písmem. A byl to právě Farrokh Bulsara alias Freddie Mercury, který dostal Queen tam, kde byli. Freddie byl tahounem Queen, snílek a fantasta, který vždy mířil k nejvyšším metám a jak říká v závěru filmu…tak uděláme díru do nebe. Bohemian Rapsody mapuje éru kapely (tehdy se ještě jmenuje Smile, aby Freddy, který do kapely právě nastoupil, prosadil zanedlouho nové jméno - Queen) 1970, od samých začátků, kdy se muzikanti protloukají kluby, úvodního turné po Americe, přes nahrávání prvního alba, dostaneme se na anglický venkov, kde vzniká deska A Night At The Opera, vznik slavné Bohemian Rapsody, nebo později neméně slavné We Will Rock You, stačil jen nápad podupávat si do rytmu a na třetí tlesknout - ))). Prožijeme Freddyho odchod na sólovou dráhu, jeho život v Mnichově, stagnaci zbylých muzikantů, až ke šťastnému návratu zpět ke kapele a vystoupení na Live Aid.
Bohemian Rhapsody rozhodně není naprosto dokonalý film, ale pozitiva, všechny menší negativa totálně zabíjejí. Je to prostě pecka. Přes fakt, že Mercuryho AIDS je ve filmu řešen, filmaři se vykašlali na to, aby nám servírovali dobu, kde se Mercury užírá svou nemocí a upadá do letargie, tak místo toho se rozhodli Bohemian Rapsody ukončit na vrcholu jeho slávy, kterým byl právě koncert Live Aid, na kterém se „znovu zrození“ Queen sešli společně s kapelami The Who, Reo Speedwagon, Bowie…, který přenášely online desítky televizí, 12 družic a koncert sledovalo neuvěřitelných 1,6 miliardy TV diváků.
Rami Malek je jako Freddy naprosto dokonalý a občas má divák problém rozpoznat, jestli někdo náhodou zrovna nepoužil Mercuryho archivní záznam nebo je to opravdu Malek v roli Mercuryho. Celá banda Queen je jinak neskutečně perfektně obsazena: Gwilyn Lee působí jako naprosto perfektní klon pravého Briana Maye, Ben Hardy vypadá, že umí do bubnů mlátit jako pravý Roger Taylor, ač nikdy na bicí nehrál a Joseph Mazello (mohli jsme ho jako dítě vidět ve filmu Jurský park) působí tak nenápadně jako John Deacon. Každý správný fanoušek Queenů musí být nadšen. Závěrečných 20 - 25 minut v sále vyvolalo tolik emocí, že jsme všichni vydrželi přes závěrečnou klipovku až do posledních titulků. Parádní atmosféra. A myslím, že i kdyby se našel člověk, který byl nějakým zázrakem držen celý život mimo a slyšel by o Queen teprve teď právě kvůli tomuto filmu, byl by nadšen úplně stejně. Tady pravděpodobně platí, že co větší plátno, čím větší zvuk, tím větší zážitek. V Dolby Atmos to byla paráda, zvláště finále v Live Aid. Jedna z TOP událostí roku. Proč vlastně právě tato hudební kapitola tolik pro svět znamenala a znamená? Možná nejpřesněji to vystihl Ozzy Osbourne: „Freddie byl skvělý. V době, kdy každý kolem dělal bůhvíco, Queen dělali muziku.“

Životopisný / Drama / Hudební
Velká Británie / USA, 2018, 134 min'
Režie: Bryan Singer