Roxor slaví 30 let výběrem největších hitů

• Číst 3617 krát

Heavymetalový Roxor z Nymburka, který slaví 30 let, si k výročí nadělil CD a 2LP. Cédéčko už vyšlo dokonce ve dvou formátech. Předplatitelé Sparku dostali cédo v papírové pošetce a už se začal prodávat stejný disk v klasické krabičce s pěkným několikastránkovým bookletem. A 30. ledna vyjde též 2LP. Vinyly žijí a já jsem rád.

Mám Roxor moc rád. Těmhle klukům věřím jejich nadšení pro heavy metal. V loňském roce jsme se viděli čtyřikrát a pokaždé jsem byl s živým projevem spokojen. Zrovna nedávno jsem si říkal, že si udělám takový CD výběr do auta s největšími hity Roxoru a o pár týdnů později mi zpěvák Ondra Marek prozradil, že kapela chystá „bestoffku“ k třicetinám.

Musím říct, že Roxor oslavu pojal důstojně. 30 let oslaví v předstihu 17. března na vystoupení v Úmyslovicích, kde s klukama vystoupí ještě Telegraf a Alžběta. Hlavní oslava se ale odehraje v „domovském“ kulturáku v Kolíně 21. dubna. Gratulovat Roxoru přijede poděbradský Iras a českobudějovická skupina Seven Honzy Kirka Běhunka.

Pojďme se podívat na zoubek výběru, který se na dubnové akci dočká svého křtu. Album není seřazené podle časové osy. Startuje titulním songem předloňské desky „Kazatel“. Tenhle chlap s divnou pověstí mě vždy dokáže rozezpívat. Ze stejného alba pochází „Virtual“. Toho kapela věnovala všem závislákům na sociálních sítích a počítačových aplikacích. Následuje „Šašek a královna“.

Pak trošku zpomalíme, balada „Království samoty“, která vypráví o chvílích zlých, který pokaždý přijdou. Ano, to je ze života. Jenže jednou se zahojí všechny rány a k tomu by mohl přispět „Správnej směr“. Tahle pecka skvěle funguje naživo. A jedeme dál, nabrali jsme správnej směr na „Cestě do pekel“. „Cesta do pekel“ je titulem z roku 2011. Na stejné desce byl i „Směr“ a „Metal heart“. Tohle je hodně silná trojice, která mě vždycky dokáže nakopnout. „Víš, každej svou víru má, ty máš to svý metal heart!“. Mezi ně se dokázala vklínit „Příšera baskervilská“ z desky „Zastavte čas“ i prastarý „Alkohol“ a „Causa 17“, obě z debutu „Out of Periphery“. Ta vyšla již v roce 1991. Tyhle letitý fláky Roxor vloni oprášil a hrál je i živě.

Pokračujeme, „Tvoje tvář“ taky nechybí na žádném koncertu Roxoru. Oba kytaristi, Dan Reissaus a Michal Mája Žáža, si totiž rádi vyberou pauzu a sólo nechají hrát bubeníka Julu Botoše a basáka Romana Matěje Veselého. Kdo to viděl, určitě ví, o čem mluvím. Mám rád kapely, který si dokážou udělat ze sebe legraci. Pro úplnost dodávám, že Roxor vede zpěvák Ondra Marek, majitel velkého heavymetalového hlasu a srdce. Tuhle partu mám fakt rád!
V textech Roxoru se leckdo najde. Jsou to slova ze života, žádný veršovánky, ale poctivé věty životem protřelých chlapů. Kapela se sem tam vyjádří i k historickým tématům. Toho příkladem je „Křížová výprava“ a možná i zpověď vojína „S puškou v řadě stát“. Vzpomínkou na nejednu tancovačku může být „Zastavte čas“, který nazpíval Ondra jako duet s Denisou Reissausovou. U Reissausů se to doma muzikanty je hemží. Na desku přispěla zpěvem i Dita a bicák Dominik Reissausovi.

„Kdo si počká, ten se dočká“ mi mluví z duše. Ty mlejny melou, ale někdy zatraceně pomalu. „Na rozcestí“ stojí děvka, co se prodává. Tak nečekej, utíkej. „Born to ride“ sice má anglický název, ale jinak jde o českou motorkářskou hymnu. A jdeme do finále. „S puškou v řadě stát“ zpívá Dan, na desce v ní zazní i klávesy a housle. Živě Roxor hraje tuhle skladbu bez těchto příkras a taky je to pecka.
Deska se jmenuje po nádherné písni „Než skončí show“, která je známá i s podtitulem „Bye, bye II“. Rock and roll je totiž Roxoru vším a tenhle text prostě funguje. Na Lemmyho si rundu dám a moc rád! Dohrávají poslední tóny písně „Na rozloučenou“, která je uvedená jako bonus 2018. Tuhle píseň budete znát jako otvírák z „Kazatele“, tam se ale jmenovala „Na přivítanou“. Zde se dočkala aktualizace textu. Vtipný nápad.

Dle mého názoru Roxor vybral opravdu ty největší hity. Nic zásadního nechybí. Opět se jedná o poctivou porci heavy metalu, který mám tak rád. Mám chuť poslechnout si tenhle disk znovu. To je myslím největší odměna pro kapelu, kterou znám jako svoje boty a mám ji naposlouchanou do poslední noty.