Inkvizitor se vrátil a s ním Iras

• Číst 2665 krát

Hned „dvoucédéčkem“ nás o Vánocích poctila heavy metalová legenda Iras, která se zařadila do plejády navrátivších se kapel a nesmazatelně po sobě zanechala stopu v naší heavy metalové historii. Mně osobně, který na muzice Iras vyrůstal, udělala kapela tímto počinem velikou radost. Ještě jedno velké přání mám, ale to asi zůstane vždy nevyplněno a tím je nějaký oficiální nosič Hever Metal s Mirkem Pokorným.

Co nám dvojdisk nabízí: Kapela na prvním disku zmapovala svojí tehdejší tvorbu. Nově se staré skladby nahrávaly ve studiu Sklep Láďi Douska, mimo skladeb Sahara a Mistr Jan. Zde byly použity historické nahrávky, které kapela nahrála už v roce 93 ve studiu Michala Davida v Křeslicích. Celý disk odpálí neuvěřitelně až i na Iras tvrdý Sekoremlat s úvodním intrem a zlidovělou melodií Zavaž mi šáteček na odlehčení, aby se aby se následně heavy metalová lokomotiva Iras rozjela na plný plyn…Vyhazov z učňáku, Nesnáším veksláky přes Železnou dámu – temnou paní z Čachtic, Kladivo na čarodějnice s inkvizitorem, Golem až po výše zmíněnou Saharu a Mistr Jana, texty se i po tak dlouhé době samovolně derou na jazyk a tím i vzpomínky na nádhernou dobu vesnických zábav a koncertů, které jsem díky kapelám jako Iras, Doteky, Diskant, Hever metal, Benefit… mohl prožít.

Druhý disk vychází z historické kazety Pokaždé jinak, která pak později kolovala již vypálená na CD a obsahuje novější skladby z tvorby Iras. Black and White, Vzpomeň si, Pár dnů s tebou, Pyramidy … která se nahrávala v roce 1995. Oproti klasické kazetě a později smaženého CD, jak jsme ho znali, tu kapela přidala dva bonusy a to Pánská jízda a rozvodová Mayday. Kuriozitou jistě je, že k těmto songům kapela dostala již kompletní nachystané podklady, které měla opatřit aktuálním textem. Vzhledem k tomu, že se obě skladby hrály v radiích, dílo se povedlo na jedničku.

Po poslechu jsem volal Benovi, že z alba jsem jako staromilec víc než nadšený. Dvojdisk nabízí přesně to, na co jsme u Iras byli zvyklí, přímočarý, nefalšovaný metal, postavený na kytaře, klávesách, base, bicích a zpěvu bez zbytečných krabiček a nedej bože samplů, tedy muziku, kterou do nás kapela vždy na každém vystoupení nasypala. Co bych ale kapele vytknul je stručný obal, vždyť historie kapely je tak bohatá. To málo co obal obsahuje je sdělení, že na tvorbě se podíleli prakticky všichni, kdo kapelou prošli, někdo více, někdo méně. Jak Ben říkal, nápadů je dost a tak se dočkáme snad i aktuální tvorby Iras.

CD doporučujeme všem milovníkům dobré muziky a pro staromilce je to povinností. Než kapela bude mít svůj web, lze si CD objednat na jejich FB profilu