Dysangelium na čtvrté fošně probírá projevy nebezpečného fanatismu

• Číst 4503 krát

Východočeská deathmetalová úderka DYSANGELIUM vydala 2. srpna 2024 čtvrtou fošnu Jonestown. Album nese název po městečku Jonestown, které založil americký šílenec Jim Jones v odlehlé části Guayany v Jižní Americe. To se stalo symbolem sebevraždy 909 lidí. Jak toto téma napovídá, deska se věnuje primárně nebezpečným sektám a sektářskému fanatismu.
Kapela DYSANGELIUM původem z Pardubic má dnes svůj hlavní stan v klubu Nároďák v Jaroměři, který provozuje bicák kapely Ctibor. Tahle parta svoji deathmetalovou káru tlačí už od roku 2011. Celou dobu v kapela působí jen zpěvák Nekro a bubeník Ctibor. Kytaristi a basáci se v průběhu let měnili. V současné době sestavu tvoří: Nekro – zpěv, Pavel Sunn – kytary, Kuba – basa, Ctibor – bicí.
„Jonestown“ je poctivá porce tvrdé muziky. Libí se mi časté melodické vyhrávky, šlapající rytmika a větší variabilita vokálu, než tomu bylo v minulosti. DYSANGELIUM jsem viděl naposledy naživo letos na MetalGate Czech Death festu a živě to byla taky parádní jízda. Nekro se párkrát zastavil u našeho „stánku“ (modří vědí ?), takže jsme pěkně pokecali. Mimo jiné nám řekl, že se chce věnovat i v budoucnu tématice sektářského tmářství a už má inspiraci na další texty.
Jonestown šlape jako dobře namazaný stroj. Tématika sekt úzce souvisí s vymýváním mozků, s takzvaným „brainwashingem“. Tomu se věnuje text songu Brainwasher. Kritikou poměrů ve světě je i text „Narcosatan“.
Po hudební stránce jde o ryzí death metal s občasnými výlety k jeho melodičtějším odnožím. Jsou zde slyšet i vyhrávky z doommetalového hájemství. I tady se uchytí ta melodičnost. Album ostatně končí skladbou „Dignideath“ a ta vrcholí finálním melodickým kytarovým sólem. Tohle mám na death metalu prostě rád. Tu variabilitu a snahu proniknout dál za hranici daného stylu, přitom si drhnout stále to svoje.
Pro milovníky death metalu doporučuju, sežeňte si tuhle desku a rozhodně si nenechte ujít živé vystoupení kapely DYSANGELIUM, protože tahle parta do toho jde opravdu naplno.