Legenda k CD "Všechno je jinak" skupiny HLAHOL
- Číst 6363 krát
(Popis vzniku a práce na tomto CD, včetně myšlenkového podtextu jednotlivých skladeb)
Není vůbec běžné, aby se na originálním autorském vzniku skladeb, podílela kompletně celá kapela. Je to výjimečné zejména při textování skladeb a jejich aranžování. U HLAHOLu je naopak pravidlem, že hudba i text vzniká téměř současně, propojeně a za kreativní spolupráce všech členů skupiny.
Energii vzniku posledního CD odráží jeho název
"VŠECHNO JE JINAK".
CD z velké části vznikalo v době covidových zákazů a restrikcí. Od počátku bylo postaveno na myšlence, že drtivá většina toho, co se okolo nás děje, je ve skutečnosti jinak. "Že věci jsou reálně jinak, než se navenek jeví, nebo prezentují". Tomu odpovídá také "jiný pohled" na realitu a život členů této kapely.
KDO JE HLAHOL?
Intelektuální manuálové - jadrní rockeři původního ražení - parta chlapů, co se převážně živí rukama a je doslova "dělnickou třídou", nebo z ní vyrostla. Přesto, nebo právě proto, to jsou muzikanti profesionálního ražení. Vyrostli v době, kdy veřejný prostor, umělecká sféra a zejména hudební prostředí nebylo plné unifikovaných a jalových jmen a tváří, ale naopak originálů a osobností - mnohdy bizarních, nicméně výsostně osobitých. Svou osobitostí do té doby stále patří, jako mnoho z jejich posluchačů.
ZVUKOVÁ STOPA
Kapela zůstala dokonale věrná energii a charakteru Rock"N"Rollu. Ryzý kytarový sound ohraničený jen a jen zvukem lamp starých Marshallů - bez jakékoliv "krabičkové" úpravy a chemického zkreslení. Jednoduchý a výsostný zvuk kytarových Gibsonů a basového Fendera. Vypadá a zní to velice jednoduše a naivně, ale skrývá se za tím promyšlená a cílená práce na harmoniích a zejména na nastavení frekvencí zvuků. Ty se plně doplňují a násobí a nijak nepotlačují - nebo nepřetlačují. To vše je podtržené sníženou frekvencí ladění na 432 hertzů - tedy frekvenci vesmírného vlnění.
TECHNIKA HRANÍ
Je posazena na brilantně zahraných partech každého jednotlivého nástroje - vydrilované pravidelným zkoušením třikrát v týdnu - rok za rokem. Dominanci a primát nese rytmický spodek virtuózních a dokonale propracovaných bicích a na ně doslova nalepené baskytary. Nicméně celkovou snahou je potlačit osobní ego hudebníků pro kvalitu celku. V produkci HLAHOLU nenajdete výjimečné a zdlouhavé sólové party nástrojů, které tak často nudí posluchače a to i přesto, že jsou v možnostech, kvalitě a silách hudebníků.
VOCAL
Zpěv je samostatnou kapitolou této kapely. Ryzí charakter sólového hlasu, jeho syrovost, identita a jedinečná opravdovost vyčnívá nad zvukem kapely. Nejen silou zvukové stopy, ale jasnou srozumitelností přitažením pozornosti posluchače. Žádné manýry a "hraní si na umělce". Upřímný a mnohdy doslova "nasraný" projev rockera je nezapomenutelný a okamžitě identifikovatelný. V celé tvorbě má právě zpěvák vždy právo veta tak, aby byl konečný výsledek a dojem ze skladeb posazený na jeho prezentaci a uvěřitelnosti.
CHARAKTER TVORBY
Od počátku bylo úmyslem a středobodem této skupiny tvořit kvalitní hudbu a přinášet pobavení a humor - u tohoto CD to platí dvojnásobně. Tvoří se v duchu Werichovského pojetí zábavy a srandy - jako léku a ventilu pro starosti všedního dne obyčejných lidí. "Pobavit" a odlehčit život je hlavním cílem tvorby i každé produkce. Je za tím však i něco mnohem víc, určité skryté poselství. V mnoha skladbách je v textu skrytý a hlubší podtext a význam, který není skrze cílenou naivitu na první pohled zřejmý a často je i úmyslně maskovaný.
Skladby vznikají buď formou uchopení primárního hudebního nápadu, který následně evokuje náladu a téma pro text (jako skladba Heffron). Nebo naopak, nejprve přijde myšlenka textového příběhu, který dává až následně vznikat hudbě (jako skladba Botyšil). Pochopení u některých skladeb tedy předpokládá od posluchače hlubší znalost tématiky, nebo pokoru zůstat otevřený všemu, co přesahuje jeho osobní kapacitu a znalosti. Vždyť schopnost přijmout jiný pohled na život je samotným uhelným kamenem pochopení myšlenky "VŠECHNO JE JINAK".
TECHNIKA NAHRÁVÁNÍ CD
Nahrávání probíhalo ve studiu SONO Records pod pečlivým dohledem zvukového režiséra Milana Cimfeho. Osobní vazby a přátelství s tímto "solitérem" umožňují pracovat velice efektivně a rychle a vytěžit veškerý potenciál muzikantů i skladeb. Nahrávalo se na čtyři jednodenní sekvence, mezi nimiž je vždy přibližně roční pauza. Tři skladby za den je ideální nahrávací "porce" pro HLAHOL.
Nahrávání probíhá nestandardní technikou náběru zvuku, všech nástrojových zvukových stop najednou - takzvaně na "první dobrou". Každá skladba byla nahrávána vždy jen jednou pro další užití a jednou jako rezerva, tedy maximálně 2x - bez přerušení a dohrávání.
Na takto zaznamenaný a "nabraný" materiál je následně jen dotočen zpěv a sóla, nebo druhé hlasy, kytary. Dokonalá instrumentální připravenost je nutností k takovému to přístupu a je také důvodem, proč je live produkce HLAHOLU dokonale totožná s nahrávkou. Výsledný mix zvuku se nijak zásadně neliší od zvuků z prvotního "náběru" - jak bylo cílem zvukového mistra.
ROZBOR SKLADEB
VINNETOU - Tato skladba vznikla na základě dlouhé diskuse na téma "práva na boj za národní identitu" utlačovaných národů a paralelu genocidy indiánských kmenů. Text tedy odráží příběh indiánských národů a vztah kolonizátorů, bílých přistěhovalců a vlád USA. Lhaní, nedodržování smluv, genocida, nadřazenost obchodních zájmů za hranicí dodržování lidských práv a zároveň také alibismus a ospravedlňování tohoto přístupu do kultivované formy - až do úplného "uvrtěného psa". V textu je mimo jiné použito i exotické pojmenování generála Castra tak, jak jej nazval náčelník "Sedící Býk" s odkazem na bitvu u Little Big Hornu v roce 1897. Název Vinnetou je spíše symbolický, protože odkazuje na zásadní rozpor mezi tím, jak generace středoevropských čtenářů mají zakódovanou indiánskou tématiku z "májovek", oproti realitě.
BOTYŠIL - Tato skladba svým textem působí velice naivně a jednoduše až primitivně "Dokud budu dýchat, pořád budu píchat". Ve skutečnosti jde o přenesení příběhu nejznámějšího bhútánského jogína a mystika Dugpy Kunglepa. Nejhlubší mystika a sexualita a jejich propojení jako zdroj nejsilnější životní energie a úplného poznání. V podtextech jsou skrytě uváděny známky hlubokých duchovních praxí a symbolů, jako je například symbol přijetí nejhlubších duchovních nauk, jakým je zkrocení divokého dravého ptáka.
HEFFRON - Temný počáteční motiv a kytarový rif okamžitě předurčil text k odkazu na Tajgu a dálnou Sibiř. Ihned bylo tedy jasné, že tématem textu budou Československé legie v Rusku a jejich "strastiplná cesta domů". Teprve v průběhu tvorby vyvstal na povrch osudovou formou příběh námořní lodě Heffron (prezentovaný na etiketě stejnojmenného rumu), který se stal pro skladbu dominantní a určující pro refrén. Jedná se o jediný "vážný" text na CD, který je určitým poděkováním legionářské komunitě a její zásluze na vzniku našeho státu.
NOSTRADAMUS - Je názorný příklad vedení ideové linky, která otevírá zásadní esoterické téma schopnosti "vidění" budoucnosti. Ve finále však odbočí do rozuzlení odkrývající halucinogenní přístup této osobnosti k životu a tématu věštby. Kde je hranice duchovnosti a kde běžného života a jeho paradoxů? Hudebně je skladba posazena na rytmus "boogie", který vyzní jen, pokud je dokonale zahrán v nedokonalém triolovém rytmu.
PANKÁČ - Zde je úplně zakotvena emanace myšlenky "Všechno je jinak". Dnes je doba plná póz, afektu a povrchních názorů a jejich přijímání skrze dokonale zpracované informace. Unylé poslušnosti davu a unifikovanosti jednotlivců v tolik adorované "originalitě" pozlaceného povrchu. Snad o to víc nám právě dnes scházejí rebelanti a "sólisté ducha" - v názorech i životním stylu. Rockeři a právě pankáči jsou toho svým rebelantstvím vzorem. A proto skladba adoruje pankáče a všechny jejich signaturní znaky. A ano, zpočátku si tato dělá legraci z hitu posledního alba skupiny Kabát "když Rumcajs miloval Manku" - se vší úctou a v přátelském vztahu mezi oběma kapelami ze stejného města, a se společným muzikantským životem.
ZEMNESER - Jedná se o úpravu jedné ze starších skladeb skupiny s původním názvem Neserzem. Její smysl má kořeny v devadesátých letech minulého století a v ekologických demonstracích ze začátku listopadu 1989, které probíhaly v Teplicích ještě před 17. listopadem 1989. Katastrofální ekologická situace na zdevastovaném severu republiky byla osobní zkušeností všech členů skupiny v jejich dospívání a mládí. Text je "protkaný" mnoha dvojsmysly, které odkazují na post-ekologická témata - viz "protože jsme dobrý v "JÁDRU" upsali jsme duši ďáblu".
AC/DC - Tak jako na předcházejícím CD byla skladba Lemmy, která textově i hudebně odkazovala na vztah členů kapely HLAHOL ke kapele Motorhead, tak ve stejném duchu je na tomto CD skladba s názvem inspirativní kapely AC/CD. Samotný text skladby je vlastně jen složen s využitím překladu názvů skladeb skupiny AC/DC. Na závěr skladby se však text i hudba mírně odkloní od stylu AC/DC ke stylu Motorhead a vznikne určitá kompilace zvukového pojetí obou těchto kapel - jako odkaz na preference a originalitu HLAHOLU. Ten mimochodem stejně jako AC/DC vznikl v době školní docházky svých členů, v roce 1984 na ZŠ Leninova v Teplicích.
DALAJLÁMA - Tato skladby vznikla nejprve jako hudební motiv rytmicky náročné "houpačky", který evokuje nadšení, výjimečnost a veselou náladu. Idea textu vznikla na základě zkušenosti z osobní audience jednoho ze členů skupiny s jeho Svatostí Dalajlamou v Praze. Toto osobní setkání, i když na úrovni předávání hlubokých duchovních nauk, bylo poznamenáno humorem a lehkostí a výsostným smyslem Kundina pro humor a legraci. Jeho vysoká duchovní realizace je jednoznačně hluboce spojena s pokorou a schopností "dělat si srandu sám ze sebe" - což platí i pro většinu členů skupiny HLAHOL.
CASANOVA - V roce 2025 bude svět slavit 300 let od narození tohoto světoběžníka a dobrodruha. Posledních 13 let trávil Casanova na zámku Duchcov jako knihovník. Zde také psal své paměti "pravdivé i vymyšlené" a tedy svůj životní odkaz do lidské historie jako symbol. Duchcov samotný je pomyslné předměstí Teplic, kde je sídlo této skupiny. Navíc tři z pěti členů kapely mají svůj život, narození a dětství spojené právě s městem Duchcov a tedy energií tohoto sexuálního symbolu. Otázka zní, kolují v obyvatelích Duchcova a kapely HLAHOL geny této sexuální ikony?
Tisková zpráva kapely Hlahol