ARGEMA - Pomaláče (2014)

• Číst 2283 krát

Argema přichází se čtvrtou porcí Pomaláčů
Fanoušky milovaná a kritiky nenáviděná moravská Argema. Víc bych snad ani psát nemusel. Jenže já patřím ke kritikům rockových, kteří jsou otevření i k muzice podstatně měkčí, něco jako hraje Argema. Kapela hraje ten svůj pop rock už více než 30 let. Ano, Argema má kořeny již v roce 1982. Posledním zakládajícím členem je už dlouhá léta pouze bubeník Pepa Pavka. Staromilci a milovníci tvrdší polohy kapely milují jejich předrevoluční komponovaný program Velká Morava. To byla parádní heavy metalová jízda v kulisách Velkomoravské říše.
Později kapela „změkla" a začala hrát víc „pro holky". Jenže i tahle muzika si najde pánské publikum. Je jasné, že chlapi jdou za svými děvčaty. Že by to byl ze strany kapely kalkul? Tuto otázku nechám otevřenou. Každý si může doplnit odpověď dle libosti.
Argema se mi v každém případě líbí víc v rockovější podobě. Proto k Pomaláčům přistupuji s lehkým despektem. Jenže tahle parta kolem Pepy Pavky má zvláštní talent pro postavení opravdového hitu. Umí napsat baladu, která má srdceryvný text a vygradované kytarové sólo. Písně podle tohoto modelu lze najít i na čtvrtých Cajdácích, pardon na Moravě se jim říká Pomaláče. Nic ve zlém.
Dovedu si představit, jak jihnou srdce chlapců a dívek pod pódiem, když Argema hraje své balady. Dodnes si rádi s manželkou zaploužíme na oblíbené rockové balady.
Přiznám se, že jsem přestal sledovat, kdo v Argemě zpívá. Zpěváci se totiž v řadách této party mění častěji než kde jinde. Jedno ale mají společné. Silný pop rockový hlas byl pro Argemu vždy poznávacím znamením. Nejinak je tomu v případě současného pěvce Jaromíra Hnilicy.
V každém případě čtvrté Pomaláče v přehrávači volně plují a musím říct, že se to poslouchá v pohodě. Obával jsem se zbytečně. Jasně, že nejde o „žádnej metal", ale i tak jde o slušné písničky, které paradoxně v českých rádiích slyšet moc nejsou.
Na recenzované desce jsou tři písně, které vyšly již dříve. Jasně poznávám pouze dvě z nich. Šedou tvář lásky hrávala kapela Vivian, jmenovala se tak i jedna deska této party. A skladba Poprvé se objevila již na oficiálním porevolučním debutu Argemy, který nesl stejné jméno. Mezi deskou Poprvé a Pomaláči 4 uplynulo 21 let a první Pomaláče vyšly přesně před 20 lety. Třetí předělanou písní je, jak mi prozradil Pepa Pavka, úvodní Nevinná. Tu ale opravdu nedokážu přiřadit k žádné předchozí verzi.
Je jasné, pokud budou na Argemu chodit lidi, tak kapela pojede dál. A to je myslím dobře.