ZDHYMADLO - „Kurs masového sebeútoku“ (2015)

• Číst 2091 krát

Zdhymadlo, kapela s nejpříšernějšími webovými stránkami, který jsem v poslední době viděl. Takhle reklamou zavšivený stránky s příšernou grafikou z dílny „webové zahrádky" to aby člověk pohledal. Nejsem tu ale od kritiky webovek, i když k jejich tvorbě mám taky blízko, ale jsem tu proto, abych napsal něco o muzice.

Loňské CD „Kurs masového sebeútoku" dává tušit, že jde o hodně veselou partičku. Pohled na „bandzoňácký" profil mi ale napovídá, že se jedná letitou záležitost světem i muzikou protřelých muzikantů. Opravdu netuším, jak se do názvu kapely dostalo písmeno „H". Zřejmě půjde o nějaký „hanácký" dialekt. Češtinsky správně je totiž zdymadlo souhrnný název pro objekty způsobující zvýšení (zdýmání) vodní hladiny ve vodním toku a umožňující převést plavidla mezi horní a dolní hladinou a překonat tak například jez. Viděl jsem před pár lety, jak funguje zdymadlo v severočeském Střekově. Musím říct, že se jedná o úžasné zařízení. Bude takhle úžasná i hudba olomoucké kapely Zdhymadlo?

Pohled do bookletu mně opět utvrzuje v tom, že půjde o veselou záležitost. Názvy písní jako „Plochý nohy", „Atomovej drozdík", „Kukačky". Pusť si to a včíl mudruj! No tak to je šílenost. Fórky stranou. 46 minut pro mě velice těžko stravitelné muziky. Nějaký experimenty nebo nová vlna. Něco mezi Pražským výběrem, OK Bandem a jazzovou kapelou z Horní Dolní. Po opileckém intru „Když jsem šel domů" přichází zmíněné „Ploché nohy", který zpestřuje sólíčko s ústředním motivem z legendárního Růžového pantera.

Z kolekce se naprosto vymyká skvělý „Drozdovrah". Neskutečně brutální blues. V „Perpetuum mobile" zazní úryvek z pop hitu „Hafanana". Je to ještě sranda? Nevím, já se moc nebavím. Na mě je to trošku moc „krejzy". Vrcholem je slovní obrat v „Hep, hep": „Beethoven, Beethoven, zas je celej od hoven". Ale pozor, na popisované desce, je to ojedinělý vulgarismus. Na sprosťárnách opravdu texty Zdhymadla nestojí. Netušené rýmovačky zazní v „Atomovém mužíkovi Jirkovi", který se dostane až k Hirošimě a Nagasaki. „Modrou krev" zase vyšperkuje motiv z Fantomase. A závěrečná píseň „Kukačky" je z „Kouř nad vodou" od Deep Purple. A tady mi ta najazzlost vůbec nevadí. A text je taky šílenej. Jedná se o notoricky známé „Prší, prší". Kuku!

I když prostě cejtím, že kluci hrát umí a prdlý nápady jim nechybí, můj šálek ranní dávky kofeinu to opravdu není.