POLYMETAL - Bílí andělé (2003)

• Číst 2623 krát

Polymetal do Bílých andělů vtěsnal jedenáct největších hitů

Legendární kapela Polymetal z Přelouče patřila mezi průkopníky metalu nejen ve východních Čechách. Letos oslavila 30 let od svého „narození". Kapela v průběhu desetiletí přežila několikrát svou vlastní smrt. V její historii totiž najdeme několik dlouhých přestávek. Aktuální sestava hraje společně zhruba od podzimu 2009. Podle dostupných údajů je posledním zakládajícím členem v kapele současný zpěvák Luboš Patras, který původně třímal v rukou kytaru.
Přede mnou je ale starší výběr Bílí andělé, který vyšel v roce 2003. Od začátku až do konce více než 60minutového disku střídá jeden hit druhý. Kapela vybrala ty největší pecky, byť mě napadají ještě další songy, které by si účast na výběrovce zasloužily. Vedle Patrase na desce zpívá Martin Švec a hlavně Alan Pešta, který svého času asi jako první v republice přinesl do thrash metalu „živé" housle.
Deska začíná songem Pohřeb v bílém, kterému vévodí typický hlas Alana Pešty. Následují Bílí andělé s výrazným refrénem. Pak se projdeme kolem 6000 křížů. Tuhle pecku hrává dodnes občas i stále populárnější Komunál. Objevila se na jeho rané desce Best of Krchov.
Balada Nevidomá potvrzuje fakt, že Polymetal uměl vedle pěkných thrashových jízd složit i ploužák se silnou melodií i textem. Jinak svůj styl již před 20 lety označil jako Thrash ´n´roll. A přesně takovou jízdou je „pětka" Stříhán do hola, která pojednává o vojenské buzeraci, s kterou souviselo mj. ostříhání nováčků téměř dohola. Pamětníci jistě vědí, o čem je řeč.
Ples upírů zase takový hit není, klišovitý text o česneku a růženci mě moc nebaví. To následující Lásky básníků byly odjakživa úžasnou baladou s hitovými ambicemi. Po baladě přichází Jezdci z pekel, thrashmetalová jízda s vypjatým Peštovým vokálem. Parádní záležitost! Výborná sypačka je Alkoroll. Text refrénu je sice lehce vulgární, ale prostě má koule a vystihuje podstatu věci. Pomalu jdeme do finále. Balada o růži aneb Byla nevinná. Metalisti prostě umí napsat srdceryvné pomalé skladby, jako je tomu v tomto případě. Závěrečný song se nese Ve znamení kříže. Kytarová jízda tímto končí, ale Polymetal jede dál.
Bílí andělé je povedeným výběrem kapely, která má na svém hřbetu tři křížky. Co mi ale chybí, jsou pro Polymetal tak typické Peštovy housle. Na tomto CD totiž opravdu fidli fidli nezní, přestože kapele dodaly punc jedinečnosti.